klopt het dat gegevens van je browser niet worden opgeslagen op de harde schijf als je incognito browst?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het goed is klopt dat. Wellicht dat sommige gegevens even tijdelijk worden opgeslagen, maar verwijdert zodra ze niet meer relevant zijn.

Antwoorden (1)

Nee, dat klopt niet. Er worden dan wel degelijk gegevens opgeslagen.

Wanneer je de privacy-modus van je browser gebruikt, worden er geen sporen achtergelaten van de sites die je bezoekt, zo vertellen Firefox, Internet Explorer of Chrome met veel plezier.
Het idee achter die Incognito Modus is eenvoudig: er wordt niets lokaal bewaard door je eigen browser en eventuele cookies worden nadat de sessie gesloten wordt, ook gewoon verwijderd.

Je zou dus toch mogen denken dat dergelijke bezoekjes volledig ongemerkt voorbij gaan.
Spijtig genoeg worden al die data (zij het wel tijdelijk) bijgehouden in het DNS Cache geheugen. Dat betekent dat zolang een pc niet uitgezet wordt, deze informatie voor iedereen beschikbaar is. Pas wanneer je de computer uitschakelt, worden die data gewist.

Wil je dus alle URL’s bekijken – ook die welke in een Incognito Modus bezocht werden, ga je als volgt te werk:
Druk op de Windows-toets + R.
Het Uitvoeren-venster opent. Type cmd en bevestig met Enter.
De dos-prompt verschijnt.
Type nu ipconfig /displaydns.
Meteen krijg je een lijst van alle bezochte URL’s – ook die URL’s die je in privacy modus bezocht hebt. Deze informatie wordt immers opgeslagen in de DNS Cache van je systeem.
De kans is echter groot dat deze lijst zo lang is dat je niet alle adressen ziet. Gelukkig kan je dat eenvoudig genoeg oplossen. Type daarom ipconfig /displaydns > dns.txt. Alle informatie wordt nu opgeslagen in een tekstbestand dat zich in dezelfde folder bevindt als de plaats waar je de opdracht gegeven hebt. Standaard is dit c:\gebruikers\gebruiker (waarbij de gebruiker dezelfde naam heeft als de folder die je in het dos-venster geopend hebt).

Hoe voorkom je dat iemand die DNS cache uitleest? In dat geval doe je hetzelfde als hierboven. Alleen type je dan ipconfig /flushdns.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Volledig. En weer wat geleerd!