waarom kan een computer zo weer aan-springen als ie uit staat?

Ik lag gisteravond net zo lekker te slapen, en springt m'n computer in een keer aan. Terweil ik wel een kwartier daar voor helemaal heb uitgezet op 'afsluiten/shutting-down'??

1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet je 100% zeker dat je niet per ongeluk op 'Restart' heb gedrukt of 'Sleep'? Vooral de slaapstand zou best wel kunnen. Bij de kleinste muisbeweging gaat het beeld dan weer aan.
Siri1995
7 jaar geleden
Ik heb serieus op afsluiten gedrukt

Het beste antwoord

Wat Sankodan hierboven vertelt is niet helemaal waar, WOL kan je PC inschakelen, maar toetsenborden / muis / tekentablet kunnen dat ook, maar ook een klok kan hiervoor zorgen, en als er een spanning-onderbreking is geweest in het huis, en in de BIOS staat dat de computer bij stroomuitval altijd aan moet gaan als de spanning weer terug is, dan gebeurt dat ook.

Kortom er zijn meer wegen die naar Rome leiden...

Voor WOL moet een magisch pakketje naar je computer worden verstuurd om je PC zover te krijgen te willen starten, ik acht dat zeer onwaarschijnlijk dat iets/iemand midden in de nacht in jouw netwerk een magisch pakketje verstuurt naar jouw PC, dit kan onmogelijk van buitenaf komen omdat magische pakketjes vaak gefilterd worden door de ISP.

Om te zien om welke reden de computer als laatst is aangesprongen kun in een command prompt(met verhoogd privilege) het commando: powercfg -lastwake gebruiken.
De output is dan zoiets als:

Wake Source[0]
Wake Source Count -1
Type: Fixed Feature
Power Button

Hier zie je dus dat de computer is uitgegaan door het indrukken van de aan/uit knop.
Hoe je het kun voorkomen kun je lezen in de bron(helaas in het Engels)

Toegevoegd na 2 minuten:
command prompt = DOS venster
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RoqueTrader
Een toetsenbord vanuit S5-toestand? Misschien dat dat in sommige BIOS-sen te regelen valt, maar dat lijkt me toch geen gewone situatie. Wat jij beschrijft lijkt met het ontwaken uit een hybride slaaptoestand, en hier gaat het om een volledig uitgeschakelde PC als ik het goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo werkt het bij mij thuis, via m'n draadloze toetsenbord zet ik vanuit S5 state de computer aan... Het ironische is dat vanuit hibernation(S4) in W10 dit niet lukt, dan moet ik echt de powerknop gebruiken. Ik heb een ASUS Z97 Pro(wifi/ac) moederbord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RoqueTrader
Hopelijk kun je dit gedrag ook uitschakelen in je BIOS? (Ik zou er zelf tenminste niet zo'n trek in hebben als de kat mijn PC aanzet door op mijn toetsenbord te springen).

Andere antwoorden (1)

Je vertelt niet wat je besturingssysteem is. In principe kan alleen WOL (Wake-On-Lan) je PC inschakelen als deze volledig is uitgeschakeld. In Windows 8 en 10 kan WOL alleen vanuit slaapstand worden gebruikt (maar vanuit slaapstand zijn er heel veel meer mogelijkheden om een PC weer aan te laten gaan).

Wake On Lan kun je uitschakelen in je BIOS. Hoe je dit moet doen hangt van het specifieke model computer af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Siri1995
7 jaar geleden
Kunt u 't ook ff een beetje in Jip & Janneke taal voor me zeggen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het model en besturingssysteem van je PC noemt kan ik kijken of ik een stapsgewijze procedure kan vinden.
Heb je echt voor Afsluiten gekozen, of voor slaapstand of sluimerstand?