Zoek in je app winkel naar OCR. Dat staat voor "optical character recognition". Of ze goed werken zou je moeten uitproberen. Zelfs een scanner aangesloten op je PC kan dit niet zonder veel fouten, maar wel prima met gedrukte tekst. Geschreven tekst blijft in alle gevallen nog steeds lastig behalve met programma's die je handschrift tijdens het schrijven al omzetten naar "getypte" letters.
7 jaar geleden
Ja, die zijn er. Natuurlijk geldt wel hoe duidelijker geschreven de tekst is, hoe minder kans op leesfouten.

Het beste programma op dit gebied is Omnipage. Maar dat is niet gratis.
Je kunt online diverse gratis ocr-diensten proberen, zoals Free OCR, OCR Online, OnlineOCR.

Google Documenten
De online tekstverwerker van Google kan tekst herkennen in PDF's en foto's.
Klik hiervoor op Uploaden en vink aan: Tekst converteren uit PDF- of afbeeldingsbestanden naar Google Documenten. Als de tekstherkenning succesvol is wordt de tekst opgeslagen als een nieuw document. Het werkt prima met gewone letters - latijns schrift - maar niet goed met ingewikkeld opgemaakte documenten.
Platform: Online
Nederlands: Ja.
Registreren: Ja, Google account nodig.
Gratis: Ja.

OCR software
Microsoft Office Document Imaging (MODI)
Office 2007 bevat een scan- en een OCR programma, te vinden onder Microsoft Office - Microsoft Office-hulpprogramma's. In Office 2010 is MODI niet meer aanwezig, maar kan het alsnog geïnstalleerd worden via SharePoint Designer 2007.
SimonV