Waarom kiezen voor een CPU voor renderen in plaats van gpu?

Voor n keuze maken tussen welke cpu je koopt wordt vaak geadviseerd te kijken naar welke doeleinden je ermee hebt. Puur gamen schijnt quad core met zo hoog mogelijke kloksnelheid beter te zijn dan 6 of 8 core cpu. Maar als je daarnaast nog veel doet renderen wordt geadviseerd toch een cpu met meer cores aan te schaffen.

Mijn vraag is dus waarom dit beter is voor renderen aangezien renderen met je grafische kaart toch vele malen sneller is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
gvrox
7 jaar geleden
Dat ligt er ook aan of het programma waarmee je rendert dat wel kan met een GPU (en of dat dan efficient gebeurt en met voldoende kwaliteit).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had een keer een programma dat via de GPU kon renderen. Hartstikke snel, maar de kwaliteit viel enorm tegen. Overigens wordt tegenwoordig, afhankelijk van het programma geadviseerd om zowel een sterke CPU als GPU te nemen. Kijk vooral naar wat de softwaremakers adviseren. Adobe geeft goed weer welke CPU's geschikt zijn.

Antwoorden (1)

Het hangt af welk programma het is, elk programma is gemaakt op een bepaalde manier en zal dus op een andere manier de computer gebruiken.

Het renderen van een video is intensief werk wat door meerdere core's wordt gedaan. Hoe meer en hoe sneller is dus beter.

Een spel gebruikt de grafische kaart, en de CPU in mindere mate. Hierin is het dus minder belangrijk om veel cores te hebben. In veel gevallen is je grafische kaart het zwakste punt en bepaalt deze de prestaties in het spel. Met een snellere CPU haal je nauwelijks meer prestaties uit de game als je videokaart al op zijn limiet draait.

Er zijn ook aparte videokaarten die weer worden gebruikt voor complexe 3D modellen en andere zorgvuldige berekeningen. Dit heeft ook te maken met hoe het programma is geschreven en de hardware gebruikt.