Past HBO-ICT bij mij?

Ik moet dit jaar een opleiding kiezen, maar weet nog niet zo goed welke richting ik op wil. Ik ben een meisje en ik zit al een hele tijd met HBO-ICT in mijn hoofd en was er ook voor een tijd van overtuigt dat het iets voor me was, maar door een gesprek met een vriend van mij die MBO-ICT studeert begin ik toch weer te twijfelen.

Ze zeggen dat de opleiding het best aansluit op het vakkenpakket Natuur en Techniek, maar ik heb Economie en Maatschappij gekozen (ik zit nu in 5 HAVO).
Ook moet je geïnteresseerd zijn in wiskunde, daar ben ik best wel goed in (Wiskunde A tenminste).

Ik vind het leuk om steeds nieuwe dingen te leren en te onderzoeken en ben ook al bekend met de basis van HTML en CSS (maar ik weet dat de opleiding niet alleen daaruit bestaat) en zou graag de richting van Software Engineering op willen gaan.
Talen liggen me ook best goed en plannen en organiseren vind ik altijd fijn om te doen.
Computers interesseren me ook. Ik ben wel de computerexpert in de familie :')

Maar, mijn vraag dus: Zou, uit deze informatie, kunnen blijken dat HBO-ICT een goede keus voor mij zou zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Bij wat jij aangeeft, past de HBO opleiding beter dan de MBO.
Bij de MBO ligt de nadruk op DOEN en hoe pak je iets aan. Bij de HBO is het juist DENKEN wat je moet doen, omdat het complexe leerstof is. Het is meer theorie omdat je moet weten 'waarom' iets zo werkt.

Mijn zoon ging ook met zijn Havo diploma door naar de HBO, omdat hij juist codering en scripts leuk vond en zichzelf ook HTML en TSS had bijgebracht.
Hij koos voor development en daarbij Java script als specialisatie, omdat hij het 'ontwikkelen' juist leuk vond. Enginering is dezelfde beroepsgroep, het betere denkwerk dus en daarvoor moet je ook creatief en conceptioneel kunnen denken.
Het eerste jaar is het zwaarst omdat je dan heel veel theorie krijgt en veel studieboeken alleen in het Engels zijn. Deze taal moet je dus wel goed beheersen.
Op gegeven moment moet je codes werkend maken en dit vereist wel discipline en volharding. Het is dus echt heel veel nadenken, uitproberen en analyseren 'waar de fout ligt' omdat het niet werkt, want dit gebeurt in het begin erg veel ;-(

Er is begeleiding maar niet zoveel als in het MBO. Hier wordt heel veel steeds herhaald en is er veel begeleiding. Op het HBO moet je alles veelal zelf uitzoeken of in teamverband, waarin ieder het zijne doet. Je moet dus echt kunnen plannen/organiseren, accuraat zijn en je moet ook een perfectionistisch type zijn, want dan heb je er minder moeite mee om langer door te gaan als het niet wil lukken.
Hij zorgde ervoor dat hij zijn propedeuse al in het eerste jaar haalde want dan was het 2e jaar rustiger. Je moet alleen het aantal benodigde studiepunten halen om het certificaat in handen te krijgen. Je mag er echter ook 2 jaar over doen.
Hij zit nu in het derde jaar en dan moet je langere tijd stage lopen. Hij loopt momenteel 5 dagen in de week stage bij een ICT bedrijf , sinds de eerste schooldag na de zomervakantie tot ong. februari. Is sindsdien nog maar 1 keer op school geweest om een presentatie te geven van zijn stageplek en zijn werkplek enz.
Dit vindt hij nu pas echt leuk....het samenwerken met meestal jonge mensen die vaak van de universiteit komen en als assistent van de head-developer, leert hij nu echt goed en veel. Feitelijk heeft hij bij dit bedrijf al een contract op zak als hij volgend jaar zijn diploma haalt. Dit gebeurt heel vaak bij deze stagiairs.

Je moet dus echt een zelfstandig type zijn, veel willen en kunnen lezen en een doorzetter zijn. Als je je hierin herkent...doen!
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Heb er veel aan. In de meeste punten die u hierboven noemt kan ik mezelf terugvinden. Ik ben goed in Engels en vind de taal echt heel leuk, dus dat zou geen probleem zijn. De andere punten, zoals discipline, nadenken en creativiteit, zijn ook niet echt een probleem voor mij. Ik ga waarschijnlijk in februari ergens een meeloopdag doen om een beter beeld te krijgen van de opleiding, maar u hebt me ook al veel geholpen! Nogmaals bedankt.
amc
8 jaar geleden
Graag gedaan! Fijn dat je er iets aan had. Zeker doen zo'n meeloopdag, al is het maar om de sfeer te proeven. In het eerste studiejaar weet je al snel of je er geschikt voor bent, want als je de helft van de benodigde studiepunten niet haalt schrijven ze je meestal automatisch al uit voor die studierichting en kan je voor die richting enkele jaren niet meer voor inschrijven...het is dan te hoog gegrepen of niet voor jou geschikt.
Je hebt dan nog maar een jaartje verloren en kan dan altijd heroverwegen. Ik zou zeggen...go for it girl....je kunt het! Succes ermee!

Andere antwoorden (1)

Als je goed bent in wiskunde en CSS en HTML leuk vindt, past het vast bij je, zeker als je ook computerproblemen oplost en dat leuk vindt.

Het is alleen de vraag of je met jouw profiel toegelaten wordt dus het zou kunnen dat je aanvullende vakken moet doen/ moet halen om de opleiding in te mogen. Je schrijft niet waarom je bent gaan twijfelen na het gesprek met iemand die MBO ICT doet. Besef goed dat op HBO niveau de opleiding behoorlijk verschilt van die op MBO niveau. Opleidingen op HBO niveau sluiten doorgaans goed aan bij HAVO niveau. Ik raad je aan naar de open dag van een dergelijke opleiding te gaan, daar kunnen ze je vast nog meer vertellen.

Natuurlijk kun je jezelf laten testen door een psychologisch bureau voor school- en beroepskeuze.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben al heel erg vaak naar open dagen geweest, vooral Windesheim, want dat is waarschijnlijk de school waar ik de opleiding wil volgen. Er zijn geen aanvullende eisen omdat ik HAVO heb en elk profiel daar goed op aansluit (volgens Windesheim dan). Ik weet zelf ook dat er groot verschil zit tussen MBO en HBO. MBO is meer 'doen' en HBO is veel meer (be)denken. En van mezelf weet ik heel goed dat ik (be)denken leuker vind dan doen. En HBO is veel zelfstandiger, wat ik ook ben. Het gesprek met mijn vriend heeft mij aan het twijfelen gezet, omdat hij zei: "programmeren en ICT zijn 2 heel verschillende dingen". Dat weet ik wel, want programmeren is een afstudeerrichting (Software Engineering) en ICT is een heel ruim (verzamel)woord. Maar omdat je dus in je eerste jaar veel meer krijgt dan programmeren, ben ik bang dat ik bijvoorbeeld afstroom omdat het tóch te moeilijk is of omdat het tóch niet bij me past. (ik ben een echte twijfelaar). Daarom mijn vraag, eigenlijk.