Extern IP is het IP waarmee jij jezelf bekend maakt aan de wereld.
https://whatismyipaddress.com/ als je website bezoekt dan kan de beheerder van die site zien dat er iemand met dat IP op zijn site komt. Deze wordt door je provider uitgedeeld. (VPN even los van het verhaal)

Intern IP is het IP-adres waarmee jouw PC's en andere apparaten achter de router van elkaar gescheiden worden. Elk apparaat in jouw heeft dus een intern IP dat verschilt. Dit IP-adres wordt uitgegeven door jouw router (of kan je afdwingen dmv het OS).

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier de methode om je interne IP te achterhalen (als je Windows draait:)

Windows XP, 7 of 8

Klik linksonder in Windows op de Start-knop. Ga naar het zoekveld en zoek op Netwerkverbindingen (of ga hier naartoe via het Configuratiescherm). Dubbelklik op de LAN- of WiFi-verbinding en klik vervolgens op Details. In de lijst die verschijnt staat onder meer het IPv4-adres; dit is uw interne IP-adres. Ook het IPv4-subnetmasker en andere belangrijke verbindingsgegevens staan in deze lijst.

Windows 10

Klik linksonder in Windows op de Zoekfunctie en zoek op Netwerkverbindingen. Volg daarna dezelfde stappen als hierboven.

Daar kan je het ook veranderen en vastzetten. (pas wel op dat je niet een conflict veroorzaakt door twee maal hetzelfde adres te kiezen).