is een floppy disk helemaal plastic afval ?

moet de floppy diskette van 51/2 inch uit elkaar voor restafval, en plastic afval

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5 1/2 inch ? Da's geen "floppy diskette". Zit daar overigens niet een kartonnen omhulsel omheen ?
Thecis
8 jaar geleden
@compris
Nee, dat is niet karton, maar op basis van PVC, zie mijn reactie in mijn antwoord hieronder.

Antwoorden (2)

Ik heb afgelopen week net een heleboel van die schijfjes naar de grofvuil gebracht en moest ze bij het hardplastic gooien.
8 jaar geleden
plastic afval kan alleen gerecycled worden als het gaat om een thermoplast gaat en dus omgesmolten kan worden en opnieuw met een spuitgietmachine (bijv) bewerkt kan worden. Voorbeelden zijn alle PE verpakkingen.
Thermoplasten kan je over het algemeen vervormen zonder dat er schade optreedt. Voorbeeld zijn de boterhammenzakjes

Thermoharders hebben dwarsverbindingen waardoor de kunststof hard en stug is. Worden ook vaak met een spuitgietmachine gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn dashboards e.d., maar dus ook de buitenkanten van floppies.

Een floppy kan helaas niet als plastics gerecycled worden. En moeten dus gewoon bij het vuil (of bij de harde plastics).
Thecis
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben benieuwd naar de uitleg van de min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag gaat over de 5 1/2 inch floppy disk, niet de 3 1/2 inch diskette, die is inderdaad van hardplastic, met metalen schuif. (overigens is-1 niet van mij)
Reddie
8 jaar geleden
De derde plus is wél van mij.
Thecis
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor de plussen. Overigens is de 5 1/2 inch floppy (die grote zwarte) van soortgelijk materiaal gemaakt als de 3 1/2 inch floppen. Alleen is de materiaal van de 5 1/2 dunner waardoor het flexibeler is, vergelijkbaar met de verhouding papier en karton. Blijft dat beide maten floppy van thermoharder materiaal is (moet er wel bij zeggen dat de kleine 3 1/2 inch floppy inderdaad harder aankomen...). Voor de kleine floppen zou je inderdaad het metalen stuk er af kunnen halen (gaat vrij gemakkelijk) en dit als metaal recyclen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de volledigheid: Die grote zijn 5 1/4 inch. Maar behuizing is niet van hardplastic, eerder iets van (geplastificeerd ?) karton.
Thecis
8 jaar geleden
@compris) 5 1/4 inch kan ook inderdaad. Weet de exacte maat niet meer. Als we het maar over dezelfde grote zwarte floppies hebben waarmee je ook uitstekend kon frisbeen ;-) Zoals ik al zei, het materiaal is niet hetzelfde, maar lijkt wel sterk op elkaar. De laag is van de kunststof PVC (The jackets of the 8-inch and 5 1/4-inch disks are cut out of polyvinyl chloride (PVC)
The jackets of the 8-inch and 5 1/4-inch disks are cut out of polyvinyl chloride (PVC) Voor de 3.5 inch floppy:
The 3 1/2-inch floppy disk has many different components. It is enclosed in a hard plastic cartridge that protects it from physical damage. (beide vanuit The 3 1/2-inch floppy disk has many different components. It is enclosed in a hard plastic cartridge that protects it from physical damage. Read more: http://www.madehow.com/Volume-1/Floppy-Disk.html#ixzz3supmtO5n) PVC is een thermoharder materiaal, denk maar aan de PVC buizen van regenpijpen, elektra etc. Je kan het verwarmen zodat je het licht kan vervormen, maar helemaal omsmelten lukt gewoon niet.
Voor de 3.5" floppy geldt hetzelfde, alleen dikker materiaal (het is hard plastic). Komt er dus op neer dat beide materialen thermoharders zijn en dus niet recyclebaar wat betreft de plastic afval zak.