Hoe neemt de snelheid van internet af?

Als er veel mensen op een bepaald netwerk zitten ligt dat dan aan de router of ook aan de internetverbinding? Is het zo dat als je met 100 mensen op een 20 mb/s netwerk zit dat het dan 0,2mb/s wordt? Of ligt dit alleen aan de router?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Dit ligt puur aan logica. Als je 20mb/s krijgt en je verdeeld dat over 100 man is dat 20/100. Je router kan meer aan, maar dan moet je een sneller abbonement afsluiten.

Toegevoegd na 12 seconden:
verdeelt

Toegevoegd na 24 minuten:
Maar als je de enige bent die daadwerkelijk wat downloadt krijg je natuurlijk de vol 20mb/s.

Toegevoegd na 34 minuten:
Wat je router wel kan bepalen is welke dienst meer bandbreedte toegwezen krijgt als de verbinding door meerdere gebruikers/diensten wordt volgetrokken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service

Toegevoegd na 23 uur:
Als je hebt over wat er gebeurt tussen de wijkcentrale van Ziggo dan werkt het zo.

Stel dat er 100 mensen in de wijk zijn met allen een 20Mb/s abbonement. Dan boekt de provider in die wijk geen 20x100 maar 20x25 Mb/s in. De provider weet namelijk dat nooit iedereen tegelijk voluit gaat zitten downloaden, dus in praktijk heb je daar zelden tot nooit last van. Als er maar een persoon zou gaan downloaden zou deze theoretisch 20x25Mb/s kunnen gebruiken ECHTER de router kan dat niet aan en de techniek/kabel tussen huis en centrale ook niet. De router wordt daarnaast sowieso al afgekapt op 20Mb/s (deze zal best 100 of 200 Mb/s aan kunnen) maar dat heb je zo "afgesproken" met de provider.

Met DSL heb je het probleem dat afstand tussen centrale en huis de snelheid vermindert ongeacht het aantal gebruikers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De snelheid van internet wordt bepaald door de bandbreedte vam de verbinding. De totale bandbreedte van een internet verbinding is veel groter dan ve bandbreedte die je op basis van een abonnement krijgt toegewezen. Er zijn allerlei technieken die ervoor zorgen dat de bandbreedte goed verdeeld wordt. Daarnaast verschilt het gebruik nogal. Een site als goeievraag verbruikt veel minder bandbreedte dan het streamen van een film in HD, en het zou nog, minder zijn als als die reclames er niet in zouden worden gestopt. Er wordt dus geen 0,2 mb/sec toegewezen als je met 100 man op een 20 mb netwerk zit.

Zie het als een snelweg. Als het niet te druk is gaat de doorstroming goed maar er is een omslagpunt waarbij het verkeer opeens veel trager wordt door de drukte. In internetverkeer uit zich dat door trage respons en wachtrijen. In het verkeer is dat langszaam rijden en files.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er wordt dus geen 0,2 mb/sec toegewezen als je met 100 man op een 20 mb netwerk zit. Als iedereen op dat moment wat downloadt wel.* En als 1 iemand wat download krijgt deze de volle 20mb/s. *Zal op dat moment aan de router liggen hoe deze dat afregelt en of er nog bepaalde protocollen in werking zijn die bijv. videostreams voortrekken op andere content.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om e.e.a. te regelen. Dat hangt van je router af wat wel/niet kan. Zo kan je prioriteren, een vaste bandbreedte toekennen of een maximum. Overigens heb ik het vanuit het internet geschreven dus niet vanuit wat er op je interne LAN gebeurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog "Overigens heb ik het vanuit het internet geschreven dus niet vanuit wat er op je interne LAN gebeurt." Waarom? Als iemand over een netwerk spreekt, zou deze niet over LAN spreken dan? Ik heb vanuit LAN geantwoord omdat de vrager daar over spreekt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb vanuit LAN geantwoord omdat de vrager daar over spreekt. (althans zo vat ik het op)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat jij gelijk hebt. Na nogmaals de vraag te lezen. Heb het maar gevraagd aan de vrager.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie ik, we wachten het maar af ;-)
Dat ligt er ook aan hoe de verdeling van het netwerk in jouw router is. Als je bijvoorbeeld 100 mensen op 20 mb/s hebt en die zijn allemaal Online kan het zijn dat de een wat meer snelheid krijgt dan de ander