is het slim om je profielfoto wijzigen?

ik merk zelf dat ik de antwoorden van bepaalde mensen sneller bekijk dan die van anderen. Daarbij helpt het plaatje als herkenning (pinguin, zonnebloem, zwartwitmonogram, bijvoorbeeld).

maar los van herkenning door anderen kan de foto ook een middel zijn om gewoon leuke nieuwtjes de ether in te slingeren, mooie plaatjes om te delen enzo.

dus tja eigenlijk is de vraag: welke functie heeft een profielfoto normaal gesproken op internet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag overigens wie doet het eigenlijk veel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
++++1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik nu 1x, wilde van mijn potlodenplaatje af, ben er nog niet uit of ik deze balloncreatie wel ga houden. wie next?

Antwoorden (7)

In mijn geval herkenning.
Antwoordman en Naatje hebben eens een proefje gedaan en elkaars Avatar overgenomen. Ik raakte helemaal in de war. Begon Antwoordman aan te spreken met naatje e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Op internet heb je veelal enkel iemands woorden, terwijl je er in het echte leven een beeld bij hebt. Mensen hebben nu eenmaal graag een beeld van iemand bij wat diegene zegt.

Een profielfoto biedt de ruimte om alsnog een beeld van jezelf te geven. Dit kan een foto zijn, maar ook een ander plaatje wat je leuk vindt of bij jezelf vindt passen.

Ik merk dat ik de mensen op internet sneller herken als ze altijd dezelfde profielfoto gebruiken en eerder in de war raak als deze vaak gewijzigd wordt. (Is dit nou een nieuw iemand op het forum, of..?)
Als je herkenbaar wilt blijven kun je dus, denk ik, het beste een opvallende foto op een opvallend plaatje nemen die je niet wijzigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe mooi je je eigen plaatjes ook vind, of hoe graag je ze ook aan iedereen wilt laten zien, als avatar werkt het niet. Die wordt eigenlijk puur gebruikt als herkenning, en iemand die om de haverklap van avatar wijzigt, wordt nu eenmaal slecht herkend.

Variaties opeen thema (steeds een ander lampje / ander schaap / andere echte foto van jezelf) werkt beter dan echt totaal verschillende avatars, als je dan toch graag wilt wisselen. Maar op de lange duur en puntje bij paaltje, ' is' de avatar voor de meeste mensen de persoon, en wordt het plaatje zelf eigenlijk niet meer gezien en zeker niet meer op zijn waarde geschat.

Als je dus snel en makkelijk herkent wilt worden en je wilt profileren op een forum of platform, is het slim het bij een en dezelfde foto te houden. Maakt je dat niks uit of wil je juist een beetje anoniem blijven, dan kun je elke dag wisselen. Het duurt dan wel lang voor mensen je naam herkennen en lijn gaan zien in je antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Variaties opeen thema (steeds een ander lampje / ander schaap / andere echte foto van jezelf) werkt beter dan echt totaal verschillende avatars, als je dan toch graag wilt wisselen" ja daar zie ik wel wat in, ik word gewoon de ballonnenvrouw hier :P +je voor je zorgvuldige antwoord
soms wel soms niet maar het gaat alleen om het antwoord,mensen moeten dat beantwoorden en beoordelen zonder aanzien des persoons
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +
Ik moet zeggen dat het bij mij juist anders werkte! In het verleden wisselde ik wekelijks van avatar, en juist daardoor werk ik ook weer herkend! Als ik langer dan een week of twee de zelfde avatar had, ging men me pb's sturen waar de volgende leuke nieuwe bleef!
Denk dus dat het niet zoveel uitmaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk wordt het toch vaak als herkenning gebruikt en ik ben nu zover dat ik sommige goeievragers niet meer los van hun avatar kan.

Mijn avatar is een eigen werk (kunstacademie). Dat heeft voor mij wel echt een toegevoegde waarde. Mijn werk (en mijn naam) zegt zowel letterlijk als figuurlijk wat over mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de profielfoto is een herkenning.
deze wijzigen kan voor verwarring zorgen.
ik vind het een prima herkenningsgegeven.
wisselen van Avatar is zoiets als een metamorfose aanbrengen, ondergaan. kan soms wel aardig zijn.