Waarom kan ik een Amerikaanse dvd niet correct afspelen op laptop en dvdspeler?

Ik heb een instructie-dvd in de VS gekocht maar die speelt niet goed af op zowel de laptop als de dvd-speler. Ik ontvang al jaren dit soort dvd's uit de VS maar tot nu toe heb ik nooit problemen gehad. Het probleem is: het beeld wat uitgezonden wordt is groter dan het scherm, doorspoelen lukt niet en het geluid werkt niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

In Amerika werken ze met andere afspraken hoe het beeld weergeven wordt. Dit geeft meestal geen problemen op, omdat de meeste software dit wel kan omzetten of dat meerder formaten op de DVD gezet worden, maar soms gaat het mis. Dan wordt alleen het Amerikaanse beeldformaat op de DVD gezet. Ook is er nog het feit dat nog iets is als Regio blokkering. Vanwege rechten mag een DVD alleen verkocht worden binnen een bepaalde regio. En om te voorkomen dat die DVD's ook buiten de regio verkocht wordt is er een systeem waarbij het onmogelijk gemaakt wordt om een DVD buiten die regio af te spelen. Nu werkt niet alle hardware en software fabrikanten hier aan mee, maar de belangen zijn wel zodanig groot dat er zware druk uitgeoefend wordt om wel mee te werken. Dit is wat alle allemaal mogelijk het geval kan zijn. Kortom de film op de DVD is nog niet geschikt gemaakt voor de Europese systemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100