Waarom kan ik een Amerikaanse dvd niet correct afspelen op laptop en dvdspeler?

Ik heb een instructie-dvd in de VS gekocht maar die speelt niet goed af op zowel de laptop als de dvd-speler. Ik ontvang al jaren dit soort dvd's uit de VS maar tot nu toe heb ik nooit problemen gehad. Het probleem is: het beeld wat uitgezonden wordt is groter dan het scherm, doorspoelen lukt niet en het geluid werkt niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit vind ik een bijzonder verhaal. Dat het op een Europese DVD-speler niet werkt kan ik nog vatten(Geen (goede) NTSC ondersteuning), dat het op een laptop niet werkt duidt er m.i. op dat de DVD gewoonweg niet goed is en dat iemand in de VS dezelfde problemen zou moeten ondervinden. Heb je al een andere mediaspeler gebruikt? VLC bijvoorbeeld? Hoe is het beeld op de laptop als je niet full-screen kijkt? Valt er dan ook beeld buiten het frame?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan misschien zijn door een Amerikaanse codering dat (als je je laptop in je eigen land gekocht hebt) je hem niet goed kan afspelen?

Antwoorden (1)

In Amerika werken ze met andere afspraken hoe het beeld weergeven wordt. Dit geeft meestal geen problemen op, omdat de meeste software dit wel kan omzetten of dat meerder formaten op de DVD gezet worden, maar soms gaat het mis. Dan wordt alleen het Amerikaanse beeldformaat op de DVD gezet.

Ook is er nog het feit dat nog iets is als Regio blokkering. Vanwege rechten mag een DVD alleen verkocht worden binnen een bepaalde regio. En om te voorkomen dat die DVD's ook buiten de regio verkocht wordt is er een systeem waarbij het onmogelijk gemaakt wordt om een DVD buiten die regio af te spelen. Nu werkt niet alle hardware en software fabrikanten hier aan mee, maar de belangen zijn wel zodanig groot dat er zware druk uitgeoefend wordt om wel mee te werken.

Dit is wat alle allemaal mogelijk het geval kan zijn.

Kortom de film op de DVD is nog niet geschikt gemaakt voor de Europese systemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat zou toch niet voor problemen moeten zorgen op een laptop? Regioblokkering neem ik aan zorgt ervoor dat het gewoonweg niet afgespeeld wordt, en NTSC-DVD's zouden gewoon op een laptop te kijken moeten zijn. Of mis ik nu wat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan hier prima een (geripte DVD9)NTSC-DVD kijken juist omdat een PC dat aan kan, er is geen Europese Windowscode of Europese VLCcode of Europese DVD(reader/writer). Als je begrijpt wat ik bedoel. Als de vrager alleen over een standalone DVD-speler was er wellicht iets te zeggen voor je verhaal. Maar na wat zoekwerk: Daarnaast is het NTSC/PAL probleem voornamelijk een probleem voor Amerikaanse consumenten. http://www.ebay.com/gds/WHY-THIS-DVD-WONT-PLAY-IN-MY-MACHINE-/10000000001178557/g.html Practically all PAL and NTSC DVD's will play fine throughout
Australia, UK and Europe. This is because the DVD's and TV sets sold
throughout these countries are dual PAL and NTSC compatible. THE PAL-NTSC issue is really only an issue for USA and Canada
customers.
Certain brands of TV set and DVD players within the USA do not
handle PAL signals at all, while others handle it badly (eg black
and white image). Dus ook dat is zo goed als geen echte optie. Ik denk eerder dat de specifieke DVD gewoon een slecht product is.