Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Voor wie zijn de monteurskosten bij internetproblemen in een huurwoningen?

In mijn huidige huurwoning werkt het interniet niet/niet goed. Hiervoor komt er een monteur langs en wordt er gekeken naar de groene kabel (hierin komt al het netwerk binnen bij mijn woning). Deze groene kabel bevindt zich in het restaurant onder ons. In onze woning zelf is er niks geks gevonden. Zijn in dit geval de eventuele monteurskosten voor mij of voor de verhuurder? Ik kan er zelf immers niks aan doen dat het internet niet goed werkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Heb jij dan de woning gehuurd inclusief netwerkverbinding? Het lijkt mij dat jij zelf voor jouw dataverkeer zorgt, en niet de eigenaar van jouw woning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk de kosten zijn voor hem die het internet abonnement betaald via die groene kabel, als je dat samen met het restaurant doet, zou ik zeggen de kosten te moeten delen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De eigenaar van de woning is verantwoordelijk voor de hoofdaansluiting. Als hier dus iets niet goed zit, zal de eigenaar hier zorg voor moeten dragen.
Doorgaans worden monteurskosten alleen in rekening gebracht als de problemen worden veroorzaakt door slechte bekabeling en/of instellingen. Ook problemen met Wi-Fi worden niet gedekt wanneer de oorzaak niet is te herleiden naar de modemrouter of wanneer je hier je eigen apparatuur voor gebruikt.

Bij mijn weten worden problemen met de hoofdaansluiting niet doorberekend door de betreffende ISP, maar als daar het probleem zit, zal dit in principe door de eigenaar afgehandeld moeten worden. Het is tenslotte pas jouw verbinding vanaf het punt waar de aansluiting je woning binnenkomt.

Concreet: als de internetverbinding niet specifiek in het huurcontract is geregeld (zou wel het geval moeten zijn overigens), is de eigenaar verantwoordelijk voor de aansluiting tot aan jouw appartement, inclusief eventuele bijkomende kosten.

Als je een eigen adres hebt binnen het pand, kan/mag je van je ISP vragen om een aansluitpunt in jouw woning te maken.
Dit valt onder de leverplicht van een ISP en de kosten mogen dan ook niet in rekening worden gebracht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de uitgebreide uitleg! Ben een stuk wijzer nu.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing