Is te late levering een legitieme reden om een bestelling te annuleren?

Het gaat hier om een pc, online besteld. Ik baal gewoon dat ik zo aan het lijntje word gehouden, de pc pc maar niet geleverd word en wil mijn geld liever elders besteden...
en als ik de pc toch moet afhalen, en ik breng hem terug, moet ik dan een reden opgeven? (zonder hem uitgeprobeerd te hebben)

Ik zoek vooral ervaringen van andere mensen. Wil liever niet de naam van het bedrijf hier noemen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je hem als consument hebt gekocht, dan geldt de wet kopen op afstand. En kan je met de voorbeeld brief in de link de koop ontbinden. De verkoper moet dan binnen een redelijke termijn je geld terug storten. Heb je hem als bedrijf gekocht dat geldt de wet koop op afstand niet, en zal je moeten afwachten. Toegevoegd na 1 minuut: Je hoeft geen reden te geven. En als de verkoper slim is, annuleert hij de koop voor hij het verzend. Anders zal hij de verzendkosten ook moeten betalen. Toegevoegd na 7 uur: @Speurders84 Dit klopt inderdaad. Let wel op dat er uitzonderingen zijn op deze regel. Een daarvan is maatwerk. Als je een PC bijvoorbeeld op maat laat maken (meestal game pc’s) dan kan je vaak de koop niet ontbinden. Is het een standaard fabrieks pc (bijv. hp / acer etc) dan kan je inderdaad de koop ontbinden

Bronnen:
https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand

Beste Moti, Mijn advies is om contact op te nemen met het bedrijf. Weet je zeker dat je de koop wilt ontbinden? Hoe lang houden ze je al aan het lijntje? Zijn dit enkele dagen of al vele weken? Komt dit bijvoorbeeld dat 1 onderdeel niet op voorraad is? Mocht je de koop willen ontbinden zeg dan dat je van de koop wilt afzien omdat ze de pc niet binnen een redelijk termijn hebben kunnen leveren. Kijk hoe het bedrijf hierop reageert. Volgens de voorwaarden in jou reactie kan je de koop ontbinden. De assemblagekosten krijg je waarschijnlijk niet terug (meestal tussen de €50,- tot €100,-?) Probeer er samen met het bedrijf uit te komen. Wees ook redelijk naar het bedrijf toe. Mochten hun met een mogelijk oplossing komen neem dit in overweging. Het bedrijf streeft namelijk naar een tevreden klant. Mocht je er samen niet uitkomen stel dan de koopontbinding voor. Ga het niet direct zoeken in wetten en rechten want hierin trekt de consument nog vaak aan het kortste eind. Succes met de problemen omtrent je koop. Mocht je nog vragen hebben dan kan je contact met me opnemen. Kijk ook even op www.consuwijzer.nl voor vragen betreft consumentenkooprecht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100