Elk URL verzoek wat je doet op internet gaat naar een zogenaamde Domain Name Server, hierin wordt het domein (goeievraag.nl bijvoorbeeld) vertaald naar het bijbehorende IP adres. Kennelijk wordt jouw DNS niet gezien waardoor de domeinen niet vertaald kunnen worden. Je zou een alternatief DNS kunnen instellen zoals 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (zijn de DNS'en van Google) om te checken of het nu wel werk.
Ga naar je ethernet adapter -> properties -> IP protocol Version 4 -> Properties -> Vink 'Use the following DNS server addresses -> vul 8.8.8.8 en 8.8.4.4 in...

En probeer dan in DOS venster 'ping goeievraag.nl' krijg je een IP adres terug dan werkt het weer en moet je de provider bellen waarom de DNS niet meer werkt....?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de server werd geconfigureerd om alleen query's te beantwoorden van specifieke IP-adressen, is het mogelijk dat het IP-adres dat door clients wordt gebruikt om contact te maken met de server, niet is opgenomen in de lijst met IP-adressen waaraan service wordt verleend. Door nu (tijdelijk) een ander DNS in te vullen sluit je dat probleem uit. De gevolgen zijn een iets trager internet omdat de DNS geografisch misschien in een ander land staan. De normale route is -> -> -> DNS provider.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou in de opdrachtprompt het volgende kunnen typen: ipconfig /flushdns en kijk dan of je in de oude situatie met je originele DNS nog een ip adres ontvangt wanneer je een domein pingt? zoals 'ping www.goeievraag.nl' Waarschijnlijk werkt het nog omdat de DNS queries nog ge-cached zijn...