Hoe maak ik een netwerk in huis met al mijn apparaten?

Multimedia Netwerk in huis aanleggen?

Geen idee of ik de juiste termen gebruik, maar het gaat om het volgende:
Ik heb hier in huis 2 iPads, 2 iPhones, een Sony Bravia tv, een gewone Sony tv en een sonos systeem met bridge. Verder nog een oude laptop en een externe harde schuif die nu een beetje als opslagruimte voor alle films en muziek dient.

Wat ik graag zou willen is dat ik vanaf alle plekken in huis bij films etc kan. Dus dat bet niet uitmaakt of ik de film op tv of de iPad kijk.
De sonos helpt hier voor de muziek al mee, maar de offline dingen staan dan weer op verschillende apparaten.

Daarbij vraag ik me ook af of dat via de WiFi zou moeten of iets met kabels?

Kortom, wat heb ik nog meer nodig om een soort netwerk in huis te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt deze vraag al eerder eens gesteld en heb toen geantwoord dat je dat kunt doen met een NAS(network attached storage)

Antwoorden (2)

Ik heb het al eens beantwoord, maar neem toch de moeite om het nog een keer door te nemen. Als je wilt dat je vanaf elke plek de films wil benaderen dan moet een centraal opslagpunt hebben. Ik raadde je toen een NAS aan, die zijn er in verschillende soorten maten en prijzen. Ik prees de Synology aan omdat ik daar het meeste ervaring mee heb, en het apparaat heerst... Je kunt ook een oude mediaplayer nemen zoals de Popcorn Hour C-200 met uPnP / SAMBA / NFS / AMICAST achtige eigenschappen wat perfect voldoet. Het apparaat naar keuze monteer je rechtstreeks bekabeld aan de router(liefst in de meterkast want je hebt er verder geen omkijken naar, en het beheer gaat via het web)

Hierop plaats een folderstructuur die je deelt met de rest van het netwerk(alleen geautoriseerde gebruikers mogen in de folder o.i.d.) je kopieert allee content naar die NAS / MediaPlayer en voila! het is bereikbaar vanaf elk multimediaal apparaat in huis, XBMC ergens op knallen en genieten maar!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je wil gaan streamen ga je beter niet met Wifi aan de slag. Je wil niet dat je streaming onder een slechte signaalkwaliteit moet gaan lijden.

Als je met een geschikte router alle apparaten verbindt en softwarematig (bij multimedia meestal mbv upnp) alles goed instelt ben je vanzelf vertrokken. Installeer of activeer dus serversoftware op je pc om die bestanden die je wilt delen te delen en activeer upnp in je router.