Komma probleem?

Ik heb een probleem met mijn komma.
Als ik bijvoorbeeld een komma op de letter e wil zetten verschijnt de komma al gelijk als ik hem indruk inplaats van dat ik daarna nog de e kan indrukken. Het is niet alleen met de komma maar ook met het dakje enzo.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K
bamibal
9 jaar geleden
Heb je al geprobeerd om CTRL-SHIFT in te drukken?

Antwoorden (2)

Je bedoelt waarschijnlijk het apostrof-teken (').

Veel computers maken gebruik van een zogeheten 'dode toets'. Je typt een aanhalingsteken maar ziet niets verschijnen op het toetsenbord. Wanneer je vervolgens een letter of een spatie typt verschijnt zowel het aanhalingsteken als de letter (of alleen het aanhalingsteken in het geval van een spatie). Wanneer je een aanhalingsteken wilt typen en de zin daarna wilt beginnen met een letter e, dan dien je na de ' eerst een spatie te typen om te voorkomen dat je scherm een é toont. Het kan echter voorkomen dat de dode toetst niet werkt. In dat geval ben je waarschijnlijk ingesteld op een toetsenborddefinitie die de dode toets niet ondersteunt.

Om dit te herstellen doorloop je de volgende stappen:
1.Ga naar Start
2.Klik op Instellingen of Configuratiescherm.
3.Klik op Toetsenborden of andere invoermethoden wijzigen.
4.Ga naar het tabblad Talen of Toetsenborden en Talen.
5.Klik op de knop Details om naar het dialoogvenster Tekstservices en invoertalen te gaan.
6.Kies voor het tabblad Instellingen.
7.Zorg ervoor dat je kiest voor de Nederlandse toetsenborddefinite met als toetsenbordindeling 'Verenigde Staten (internationaal)'
8.Verwijderen in het dialoogvenster Tekstservices en invoertalen de vorige ingestelde taal (deze ondersteunt de dode toets klaarblijkelijk niet).

Toegevoegd na 1 uur:
Door op [Ctrl] [Shift] te drukken kun je ook je toetsenindeling wijzigen. Maar vaak blijkt na opstarten de oude indeling weer actief...
SimonV
9 jaar geleden
Dat hangt van de toetsenbordinstellingen af. Op mijn Windows-desktop (draaiend onder Ubuntu 9.10) heb ik hetzelfde probleem. Op mijn Apple MacBook gaat het automatisch goed als ik op de ' (geen komma, maar apostrof) druk en daarna de e of een andere klinker komt het als accent boven die klinker te staan. Het is een 'dode toets'

Je kunt het oplossen door de UTF8-code op te zoeken bijvoorbeeld hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diakritisch_teken#Samengesteld_symbool

Toegevoegd na 3 minuten:
De ' kan ook met een medeklinker als de c een cedille vormen als in Curaçao waar de c als s wordt uitgesproken.