Hoe haal ik de gegevens van een hardeschijf die geformateerd moet worden?

Ik heb via opdrachtprompt per ongeluk de opdracht format gegeven voor een hele hardeschijf terwijl de bedoeling alleen een partitie was.
Hij stond op 0% nog en toen heb ik het geannuleerd.
Nu als ik de schijf probeer te openen op een andere win7 pc zegt hij dat de schijf eerst geformatteerd moet worden. chkdsk/f lukte ook niet. En Recuva geeft aan dat het niet in staat is het bestandstype vast te stellen.
Ik moet er namelijk nog wat gegevens op veiligstellen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Misschien heb je wat aan deze info: http://www.dtidata.com/resourcecenter/2012/02/10/basic-hard-drive-problem-you-need-to-format-the-disk/ Als ik de link mag geloven zou Recover It All Professional je gegevens terug kunnen halen. Maar dat kost wel $ 50,-. http://www.dtidata.com/recover_it_all.htm

Het beste antwoord

Bij een format gaat als eerste de indexering er aan. Een quick-format haalt dat er als enige af zelfs.
De indexering geeft aan waar alles staat, waar wat begint en waar wat eindigt.

Hiervoor heb je (disaster) recovery programs. Die gaan de HDD af, sector voor sector om te kijken wat er op staat. Zolang er niets op nieuw geschreven is, kan je in theorie alles weer terug krijgen.
Een goed (gratis) programma hiervoor is Recuva:
http://pcsupport.about.com/od/filerecovery/gr/recuva-review.htm
om te downloaden: https://www.piriform.com/recuva

Er zijn nog vele andere overigens:
http://pcsupport.about.com/od/filerecovery/tp/free-file-recovery-programs.htm

Ikzelf gebruik hiervoor Stellar Disc Recovery, maar dit is een betaald programma.

Een paar dingen om rekening mee te houden:
- Je bent je bestandnamen kwijt. Die staan namelijk ook in de indexering
- Je hele HDD wordt sector voor sector nagekeken. Afhankelijk van de grootte kan dit zo maar een behoorlijk tijd in beslag nemen (10 uur voor een 1 Tb schijf bij mij).
- als de files gezocht zijn, moeten ze gekopieerd worden naar een andere locatie. Dit neemt ook weer behoorlijk wat tijd in beslag en je moet wel een andere HDD beschikbaar hebben (of USB stick, etc).

Succes!

Toegevoegd na 57 seconden:
Indexering heet officieel Master Boot Record.

Toegevoegd na 1 uur:
Vraag niet goed gelezen, Recuva werkte niet.
In de link van vele andere staan nog 16 andere programma's die gratis zijn. Misschien dat er 1 werkt.

Wat betreft Stellar Disc Recovery. Ze hebben honderden bestandstypes die ze kunnen herstellen.

Je kan het programma gratis downloaden, alleen kan je met de gratis versie niet herstellen. Daarvoor moet je het aankopen. Maar je kan dus wel testen of het bestandstype dat je wilt hebben herstelt kan worden. Daarna kan je altijd nog tot aanschaf over gaan.
Hier te downloaden:
http://www.stellarinfo.com/disk-recovery.htm
Thecis
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Vraagsteller zegt: "En Recuva geeft aan dat het niet in staat is het bestandstype vast te stellen." Recuva is het beste gratis programma, Stellar Disc Recovery zou het wel kunnen?
Thecis
9 jaar geleden
Goed punt,
Stellar Disc Recovery kan dit hoogst waarschijnlijk wel ja. Ze hebben honderden bestandstypes die ze kunnen herstellen. Je kan het programma gratis downloaden, alleen kan je met de gratis versie niet herstellen. Daarvoor moet je het aankopen. Maar je kan dus wel testen of het bestandstype dat je wilt hebben herstelt kan worden. Daarna kan je altijd nog tot aanschaf over gaan.
Hier te downloaden:
http://www.stellarinfo.com/disk-recovery.htm In mijn antwoord staat ook een link naar nog 16 andere gratis programma's. Wellicht dat er 1 tussen zit wat werkt.
Thecis
9 jaar geleden
Dan ben ik de juiste benaming kwijt voor het gedeelte op de schijf waar de indexering op staat. Ik dacht dat dit het MBR was van de schijf zelf (i.t.t. de MBR van het moederbord).
Thecis
9 jaar geleden
Dank voor de aanvlulling. MBR's zijn sowieso te hoog gegrepen voor me, daarin ga ik niet zitten rommelen :-)
Thecis
9 jaar geleden
Het is ook puur dat ik er nooit mee bezig ben geweest. En in dit geval geldt dan onbekend is onbekwaam. Ik zit al met zekere regelmaat in het register te klussen om dingen goed te krijgen.
Maar in het geval van een MBR, nooit daadwerkelijk mee bezig geweest.
Thecis
9 jaar geleden
HAHAHA!!!
Misschien moet ik me er maar eens in gaan verdiepen :-)

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je met EASUS een eind kunt komen.
Een wat technischer programma is Testdisk.
Je dat is nog wel te recoveren met de juiste tools.