Staan je bestanden, nadat je computer gereset is, nog op je harde schijf?

Mijn computer is heel hard gevallen en is dus stuk. Ik heb hem laten maken alleen alles (bestanden; documenten, afbeeldingen etc.) is nu verwijderd en ik heb geen back-up gemaakt. Is het mogelijk om al die bestanden nog terug te kunnen krijgen? Of ben ik die voorgoed kwijt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
soms kun je nog iets met een recovery programma, maar geen garantie

Antwoorden (5)

Toen mijn computer kapot ging, kwamen bestanden die ik jaren gelesen volledig had verwijderd, terug. Zonder back-up vrees ik voor jou het ergste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je hem formatteert dan zijn je bestanden weg maar misschien kan je je harde schijf uit je computer redden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je je computer laat "maken" door een bedrijf. zullen ze altijd eerst vragen om je bestanden op te slaan wanneer dit nodig is bij. bij een herinstallatie van Windows of vervanging van een harde schijf.
zolang de harde schijf niet vervangen of geformatteerd is is het mogelijke om de bestanden terug te krijgen. Vraag een een lokale it-winkel wat ze voor je kunnen doen. Ik weet niet hoe belangrijk de bestanden voor je zijn maar kosten voor zoiets liggen rond de 15 tot 60 euro, ligt eraan door wie je het laat doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
hoe kom je aan dat bedrag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb zelf bij zon winkel gewerkt, en daar vroegen ze zulke prijzen als je het door een "it boer" laat doen ben je wel goedkoper uit
Het ligt er aan of ze je harde schijf opnieuw hebben geinstalleerd of dat ze een nieuwe harde schijf in je pc hebben gezet.
Als hij hard gevallen is en het niet meer deed, is er een grote kans dat je harde schijf beschadigd is geraakt en dan is het niet verstandig om hem te blijven gebruiken.

Als je oude schijf nog in de PC zit is het waarschijnlijk wel mogelijk om je verdwenen bestanden te recoveren. Hiervoor moet je bij een data-recovery bedrijf zijn.

Verder kan ik je alleen maar adviseren om altijd al je bestanden extern te backuppen. Bijvoorbeeld in een goedkope online backup als backupmypc.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een reset loop je alleen risico op gegevensverlies maar data die hard op je harddisk staat zou niets mogen aankomen.

Wat er bij jou gebeurd is, is bijgevolg geen reset maar waarschijnlijk een formattering.

Een backupstrategie moet je natuurlijk uitwerken voor er problemen optreden (een NAS is bijvoorbeeld een prima beginnersoplossing!). Aangezien het daar nu te laat voor is, is je enige hoop nu om die pc (indien ie moest aanstaan) zo snel mogelijk uit te zetten (dat mag door een reset, het schrijven tijdens de afsluitopdracht verhoogd namelijk de kans op gegevensverlies!), de harddisk er uit te halen en aan te sluiten op een andere pc waar je met recoverysoftware aan de slag gaat waarbij het belangrijk is dat je de gerecoverde data op een ander medium zet.

Een heel kleine kans bestaat misschien dat windows tijdens de installatie de harddisk niet 'echt' heeft geformatteerd. Dan kunnen je oude bestanden misschien wel eens op de root in het mapje windows.old geparkeerd staan.

Als de val natuurlijk ook de harddisk heeft beschadigd en er een nieuwe harddisk in zit zal je daar natuurlijk niets op terugvinden. Je zal dan de oude harddisk snel moeten opvragen en die naar een analysecentrum moeten sturen. Doe dit echter alleen als de bestanden een heel grote waarde hebben. De bedragen die voor dit soort harddisk analyse gevraagd worden bestaan uit 3 of 4 cijfers!