Wie heeft er op internet een alter-ego?

Of wellicht meerdere? Het hgaat dus om iemand spelen die je niet bent.
Bijvoorbeeld op een forum een ander geslacht, leeftijd aannemen maar ook qua gedrag agressiever of bijvoorbeeld brutaler zijn dan je zelf eigenlijk bent.

Kun je tevens erbij vertellen met welk doel je het alter-ego hebt en wanneer je het gebruikt?
Op een forum, tijdens gamen, chatten of zelfs hier bij Goeievraag ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja, volledig andere naam, ook geen info via Linkedin, Hyves, Facebook, whatever.

12 jaar geleden heb ik ooit 'ns mijn echte naam gebruikt, beetje lang verhaal, maar ik heb er uiteindelijk een rechtzaak door verloren en liep een behoorlijk bedrag mis. Volstrekt onterecht, maar de echte boosdoener kreeg door totale leugens gelijk. Tegen leugens kun je vaak onmogelijk vechten!

Sindsdien opereer ik onder een totaal andere naam, soms ook bij eerste contacten met kleine bedrijfjes. Er zitten rare mensen tussen, en ik heb teveel postings van rare "ondernemers" gezien.

Als ik dat achteraf aan relaties uitleg en ze verkiezen het niet te begrijpen, dan staan ze blijkbaar te ver af van de electronische werkelijkheid dat het Internet lijkt op Amsterdam, maar dan totaal zonder "blauw"...

Ik adviseer iedereen hetzelfde te doen: je weet namelijk nooit wie meeleest, wie misbruik van je informatie maakt, en hoe het ooit tegen je zou kunnen keren! Vandaag vind je het volstrekt legitiem te vertellen waar je werkt, morgen staat er een rare eikel opeens bij je bedrijf te schreeuwen omdat 'ie je zo probeert te intimideren.

En ik kan je nog 100 andere voorbeelden geven. So tip: be very carefull met je persoonlijke gegevens!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja, ik ben op internet wel iemand anders als dat ik in het echt ben. Mensen die ik alleen via internet ken (en dat zijn er een hele hoop) hebben waarschijnlijk een heel ander idee van mijn dan mensen die ik ook 'in het echt' ken.

Maar om nou te zeggen dat ik een heel ander iemand wordt ... dat niet, slechts kleine dingetjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet een ander gedrag (nooit!), maar wel een andere naam. En misschien dat mensen daarom bij mij ook een ander geslacht denken. Ook op Goeievraag ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beetje lullig om te zeggen wellicht maar ik weet van een voormalige collegaatje die zo'n alter-ego had. Die deed zich voor als mij.

Brrr...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je gedrag op internet altijd wel wat verschilt met het echte leven. Maar een alter ego... nee, zo ver ga ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee sorry..ik ben het echt: NAATJE!!!....;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nu niet meer ;-)
Niet echt bewust iemand anders spelen. Soms denkt men dat ik vrouw ben vanwege mijn keuze voor avatars. Maar da's zeker geen bewuste misleiding :). (Ik ben gewoon een liefhebber van vrouwelijk schoon, lol...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol (Japans, trouwens.)
Nee hoor ik heet in het echt ook gewoon Sandesh!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen alter ego. Wel soms een andere naam. Noodgedwongen. Ik heb meegemaakt dat iemand met exact dezelfde naam werd aangesproken op mijn standpunten. En dat is niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen nicknames en verschillende maar praat je met me dan ben ik altijd dezelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb dat vroeger wel gedaan, maar dat verveelt snel. Net als 上戸彩 heb ik een avatar die niet van mezelf is, want ik loop helemaal niet zo hard als Ivet Lalova.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uiteraard... Nog wel meer dan 1 ook...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben ook soms iemand anders geeft meer zekerheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het een paar jaar geleden wel eens gedaan, maar na een tijdje verveelt het. Nu heb ik wel een andere naam maar gewoon een foto van mezelf... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
I am who I am.
Gewoon lekker de zelfde. Alleen met mijn naam ben ik voorzichtig. Je weet maar nooit. Verder: zelfde persoon, zelfde eigenschappen, zelfde trekjes haha.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je dat doet ben je dan (of heb je aanleg) voor een multiple [ersonality disorder (vroeger een gespleten persoonlijkheid geheten)? Ik heb een collega met 8 persoonlijkheden bij world of warcraft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als jou collega zich op die manier kan uitleven in de virtuele werkelijkheid voorkomt hij wellicht dat hij er problemen mee zou krijgen in de echte werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
laten we daar dan maar op hopen