Hoe ongewenste excelbestandsnaam te verwijderen?

Als ik een excelbestand open en - terwijl het bestand nog openstaat - terugga naar waar ik het bestand heb geopend, staat er een extra bestand met vóór de bestandsnaam ~$. Bijvoorbeeld energie en ~$energie. Het lijkt dan of er twee bestanden zijn met bijna dezelfde naam maar het is maar één bestand.

Foute dingen:
- Formules uit dit bestand kan ik wel (?) kopiëren maar niet plakken.
- Resultaten in een formule kloppen niet altijd.
- Sommige gegevens die ik ooit heb ingevoerd, kloppen niet meer: in een bestand met energiestanden staan veel waarden met drie nullen achter de komma terwijl ik toch echt altijd de echte cijfers achter de komma invul zoals ik het zie op de meters in de meterkast.

Bijzondere dingen:
- Als ik één keer linksklik op bijvoorbeeld de bestandsnaam energie (selecteren dus, maar niet openen), dan rechtsklik, kies voor Eigenschappen.........staat alleen Archief aangevinkt. Als ik dezelfde handelingen bij ~$energie doe, staat ook Verborgen aangevinkt.
- Het is gek genoeg niet bij alle excelbestanden het geval.

Wie kan mij helpen de bestanden weer normaal te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Volgens mij heb je helemaal geen probleem. Het is normaal dat het geopende bestand twee keer genoemd staat, eenmaal met een $ ervoor. Als je gewoon aan het werk gaat in het geopende bestand in Excel, en daarna het bestand normaal opslaat en afsluit, zul je zien dat het $-bestand weer weg is. En als je het bestand later weer opent, is er niets aan de hand.
Je moet helemaal niet gaan rommelen met die bestanden. Lekker laten staan, Windows en Office zorgen er dan voor dat alles goed blijft gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
~$energie is het bestand dat Excel tussentijds bewaart. Het is niet de bedoeling om dit bestand te gebruiken. Moest Excel tussentijds uitvallen, dan kan het daarmee bij het opnieuw opstarten de laatst bewaarde versie voor je terughalen. Normaal gezien verdwijnen dit soort van bestanden als je het programma afsluit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ correct.