Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je bedoelt dat een www.huppeldepup.nl of zoiets wilt koppelen aan een IP-adres? Als dat zo is dan even kort een uitleg.

Je kunt die twee koppelen maar dat kun je niet zelf. Dat wordt centraal geregeld en daar kan/mag niet iedereen zo maar met zijn vingers aanzitten.

Het werkt eigenlijk heel eenvoudig en is gebaseerd op DNS (Domain Name Service).
Dat DNS bevat een tabel waarin staat welke naam (dus www.etc...) gekoppeld is met welk IP-adres.
Als jij nu in je Internetbrowser zo'n naam ingeeft (wat ook een URL genoemd wordt) dan wordt er op een DNS-server gekeken welk IP-adres daarbij hoort (je kunt dat dus ook omzeilen door zelf het IP-adres in te geven ipv de naam).

Ik heb me ooit laten vertellen dat er wereldwijd 13 DNS-servers zouden staan (is gedateerd, kan inmiddels anders zijn). Die servers bevatten alle informatie (de tabellen dus).
Daarnaast hebben bijvoorbeeld providers ook DNS-servers staan maar die bevatten slechts een deel van die hoofd-DNS-servers. Als je een URL intypt die er al in staat dan krijgt je pc (of tablet of whatever) het bijbehorend IP-adres. Zo niet dan wordt het aan andere DNS-servers gevraagd net zo lang totdat het juiste IP-adres is gevonden.
Als de URL niet gevonden wordt (omdat die niet bestaat bijvoorbeeld) dan krijg je een foutmelding in je browser.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing