hoe gebruik je "in cache" fysiek geheugen?

Hallo ,

Meestal gaat mijn fysiek geheugen heel hoog maar ik zie altijd dat er +1000 in cache is , is het mogelijk om die "in cache" te gebruiken?
ik heb 4gb ram dus 3gb word er maar gebruikt als ik het goed heb.

Groetjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan heb je waarschijnlijk een 32-bit besturingssysteem i.p.v. 64-bits.

Antwoorden (2)

"In cache geheugen" lang geleden dat ik daar mee heb gewerkt dus iemand anders zal vast wel een beter antwoord hebben, des al niet te min zal ik het is proberen voor je ;) je hebt in je pc verschillende soorten geheugen simpel gezegd heb je 3 soorten geheugen, je harde schijf, je "interne" geheugen (ram) en je hebt cache geheugen. Dat laatste bepaald deels hoe snel je computer is maar dat is weer iets anders dan waar het hier over gaat (lastig he :p). Dat "in cache" houd waarschijnlijk in dat dat gedeelte gebruikt wordt voor andere dingen en daarom niet gebruikt kan worden. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat je pc deze ruimte vast houd als aanvulling op je echte cache geheugen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het cache geheugen kun je niet aanroepen voor eigen gebruik, het is vaak 'system reserved' geheugen waarin bestanden en bibliotheken van het OS worden opgeslagen die vaak opgeroepen worden zoals bijvoorbeeld het register en DLL bestanden. Dus jouw perceptie dat er 'maar' 3GB van de 4GB gebruikt wordt gaat niet op, alles wordt gebruikt, maar je hebt als gebruiker alleen toegang tot die 3GB, en het systeem over je hele geheugen map.... Als je bijvoorbeeld regmon als programma neemt die alle wijzigingen in het register monitored, dan zie je dat ht register wel 150+keer per seconde geopend/gesloten/benaderd wordt, dat zou een behoorlijke impact op de prestaties hebben als deze niet in cache mem stond.....