Computer overhit, wat nu?

Hallo,

Na een halfjaar World of Warcraft te hebben gespeeld op mijn pc heb ik nu een probleem met mijn conputer. Als ik enkele uren achter mijn computer heb gezeten loopt de computer wel eens vast, hier heb ik de eerste keren niks aan gedaan omdat ik dacht 'oh dit kan wel eens voorkomen. Na de laatste keer ben ik toch op onderzoek gegaan, nu blijkt dat mijn computer een error geeft na het resetten van de computer. Ik heb toen de computerkast open gemaak en deze was ontzettend warm. Ik denk dat het niet lang hoeven duren voordat echt alles langzaam kapot zou gaan. Na aanleiding van dit heb ik een tempratuur meter gedownload voor mijn pc en die geeft aan dat mijn computer op de max zit.
Verder heb ik ook het stof weggehaald van de ventilator maar dit heeft jammer genoeg niet gehlpen.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Mvgr,
Jetze
Zie bijlage voor grafische kaart

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Draaien alle fans nog wel?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Tijdelijke oplossing. Tijdens het gamen systeemkast open laten en een gewone ventilator ervoor zetten. Als de computer in een kast staat eruit halen. Ik heb dat ook met WOW gehad. Hele warme kamer en computer in een kast. Dat kon hij niet aan. Toen het minder warm werd op de kamer ging het weer normaal.

Antwoorden (4)

Draaien de vans van de Grafische kaart nog dan moet je de koeler van de CPU vervangen. Maar als ze niet meer draaien (als er 1 niet draaide moet dit ook) dan koop je een nieuwe Grafische kaart. (Moet je wel verstand hebben van het plaatsen of bouwen van een pc)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry in plaats van draaide moet er staan draaien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb niet zoveel verstand van de inhoud van de computer, waar kan ik de vans vinden? De ventilatortjes (2) doen het nog wel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pc is 5 jaar oud
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fans zijn ventilatoren.
Als ik jouw was zou ik eerst denken aan: te veel software & cookies of wie weet een virus. Ik zou eens aanraden om eens grote kuis te houden in je pc, overbodige materiaal verwijderen. Een goeie virusscan doen. En wie weet met een beetje opkuis lukt het (goedkoopste alternatief).

2de keus Misschien loopt hij gewoon vast door een error van wow? Zoek bij forums

3de keus:
Je kan eens proberen: bij opties van wow, uw grafische toepassingen wat lager zetten. Indien je het niet meer hebt, ligt het inderdaad aan te warm komen van uw pc.
Als het een standaard koeler van processor & grafische kaart in uw pc zit. Kan uw pc ook behoorlijk warm worden (net zoals bij u) en aan het maximum zitten. Vooral tijdens het gamen. Bij gewone toepassingen komt hij maar lichtjes warm, wegens minder bewerkingen. En daardoor heb je het niet, bij het surfen.

Bij alle pc's zit er een begrenzer op. bijvoorbeeld 80 graden. Indien de pc boven de 80 graden gaat valt hij uit. En krijgt automatisch een error melding, omdat hij plots uitvalt. wow is een zwaar spelletjun dus zit wel kans in
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een nieuwe ventilator kopen, de prijs ervan ligt ongeveer rond de €70,-.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe bedoel je € 70? http://tweakers.net/categorie/492/ventilatoren/producten/#filter:PYs7CoAwFATvsnWURFEwBxAsrDyBxFdE4ocXCyHk7iYKVguzMwEHL8S9JbdA42S7eogPTgdfic3e_OQkMySvUCKrhka7Q0sBn47euovYQwc0dZtnm-_UV7LsEAVU21QvzQ0kYowP
Bij koeling in een moderne pc moet je op een aantal zaken letten:

1. Een moderne cpu heeft baat bij een betere cpu-koeler.
2. Omdat die cpu-koelers meestal dwars staan heb je dan wel een hogere airflow nodig.

Die airflow krijg je alleen bij voldoende casefans. Kijk eens of er nog plek is voor casefans. Zoja: dan zoveel mogelijk erbij hangen. En zo groot mogelijk als de plekken voorzien zijn voor verschillende formaten. Als je casefans in orde zijn kan je eventueel ook overwegen die cpu-koeler te vervangen, zeker als dat nog het standaard exemplaar is.

Verder ook eens de instellingen nakijken. Misschien staat in het BIOS ingesteld dat de fans maar bij 20% mogen draaien ofzo. Dan kan je beter kijken of daar geen instelling is die temperatuursafhankelijk is. Zoniet dan verhoog je het toertental van de fans stap voor stap tot je van de overhittingsproblemen verlost bent.

Nu moet je een cpu en/of gpu al zwaar belasten om ze warm te stoken en zal het telkens verschillend zijn omdat ze zelf ook zo optimaal mogelijk proberen werken. Harddisks zijn ook afhankelijk van de belasting maar m.i. makkelijker te testen. Want ofwel worden ze belast ofwel niet. Vandaar zijn ze een goede indicator. Bovenal omdat je dit niet meteen merkt zoals bij een cpu of gpu. Als die cpu of gpu oververhit is valt je pc uit. Bij die harddisk blijft de boel gewoon draaien. Een harddisk zou niet boven de 50°C mogen uitkomen. Best zelfs onder de 40 °C blijven (dan heb je voldoende marge).

Temperaturen van mijn harddisks zijn momenteel bijv. 35, 36, 37 en 38°C. Onbelast.