Hoe kan ik toch extra RAM geheugen in mijn notebook installeren?

Ik heb heb 2 werkende slots in mijn notebook. In één daarvan zit een RAM geheugenkaart van 4GB. Al verschillende kaartjes proberen bij te steken bij de laptopshop, totdat we erachter kwamen dat Lenovo wel een extra werkende slot heeft geplaatst maar de laptop maar 4GB oppakt.
Beetje krom om dan de werkende poort als die erin zit toch niet te supporten.

Bij Lenovo zelf zijn ze niet bereid te helpen, de medewerker aan de telefoon mocht zelfs niet eens zeggen hoeveel GB de notebook ondersteunde, dus dat hebben we zelf moeten uitzoeken (dat was voor die shop dus de reden om geen Lenovo dealer te blijven ;) ).

Maar is er een manier om toch nog bijv. 4 GB extra RAM in te steken? D.m.v. software misschien?
De desbetreffende notebook is een Lenovo G50.

Mvg Jurian

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als jouw notebook niet meer RAM aan kan is er niets aan te doen, je zult je daar in moeten schikken of een andere laptop kopen. Dat slot is gewoon een universeel slot die in meerdere computers geplaatst wordt. het afhankelijk van het moederbord hoeveel RAM gebruikt kan worden.
9 jaar geleden
Het lijkt me sterk dat het moederbord wel twee RAM slots heeft maar niet met beide RAM slots kan werken.

Als je de computer opstart gaat hij een controle doen op het RAM geheugen als onderdeel van de Power On Self Test, oftewel POST. (Als je die niet ziet kun je in je BIOS instellen om een uitgebreide test te doen bij het opstarten - vraag even door als je niet weet hoe dat werkt.)

Nou zijn er twee mogelijkheden:
1) je ziet de volledige hoeveelheid RAM geteld worden tijdens de POST, maar als je het besturingssysteem start zie je maar een deel daarvan toegewezen. In dat geval hebben we het waarschijnlijk over een 32 bits versie van Windows. De maximale hoeveelheid RAM geheugen daarin is kleiner dan in de 64 bits versies dus dan zul je van besturingssysteem moeten veranderen.

2) Je ziet niet de volledige hoeveelheid RAM geteld worden tijdens de POST. In dat geval is het een hardware issue, bijvoorbeeld:
- Je reepjes RAM zijn niet compatible met elkaar en het moederbord kiest een van de twee om mee te werken
- een van je RAM reepjes is stuk
- het moederbord ondersteunt maximaal 4 GB ram

Mogelijke acties sowieso:
- probeer 2x 2GB ram in te steken en kijk of dat wel 4 GB oplevert. Zo ja, dan ondersteunt je moederbord gewoon twee reepjes, zo nee dan heb je een vreemd moederbord.
- probeer een 64 bits besturingssysteem (als de shop je wil helpen hebben ze wellicht gewoon een harddisk liggen met een 64 bits systeem erop, kwestie van even die harddisk in de plaats van je huidige zetten)

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je laatste opmerking lijkt de vinger op de zere plek te leggen. Tuurlijk zal de laptop wel twee reepjes ondersteunen en tuurlijk is het geen vreemd moederbord. Er staat gewoon een 32-bits OS op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is ook niet gezegd dat het mobo niet met beide RAM-slots kan werken. Alleen dat er slechts 4 GB wordt ondersteund. Beide slots zullen dus wel werken als je 2 modules van 2 GB of lager gebruikt. Al zijn de door jou genoemde alternatieve mogelijkheden wel waarschijnlijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Beetje krom om dan de werkende poort als die erin zit toch niet te supporten." Die angst lijkt mij onterecht, althans 99% zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou echter niet het eerste hardware-eigenaardigheidje zijn van bepaalde fabrikanten...