Hoe moet ik mijn pc schoonmaken.?

Hallo, ik wil mijn acer aspire x1470 schoonmaken maar ik las iets op internet dat esd heet.
Dat dat je hardware kom vernielen en als je een esd polsbandje aan hebt dat dus kan verkomen.
Mijn vraag is kan iemand maar meer info geven en opwat moet ik nog meet lette als ik me pc schoonmaak?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kan het best een esd bandtje gebruiken dat is zo 15 euro daarmee voorkom je dat je je systeem beschadigd en dat je zelf geen shocks kan krijgen bij het schoonmaken zou ik wel opletten dat je het goed doet als je 1e keer doet zou ik op youtube kijken hoe dat moet dat helpt meestal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
esd betekent electro static discharge, ofwel: electrostatische ontlading. Dezelfde schok die je krijgt als je statisch bent en de autoportier vastpakt. Het vervelende is inderdaad dat de componenten van je computer hier niet tegen kan waardoor deze inderdaad kapot kunnen gaan. Bij het openmaken van je pc moet je dus zorgen dat je electrostatisch ontladen bent. Dit kan door middel van het genoemde bandje, maar ook door even een radiator o.i.d. vast te houden.
Verder moet je er op letten dat je bij het schoonmaken geen metalen onderdelen gebruikt zoals bijvoorbeeld de buis van een stofzuiger. Beter is het om de kast schoon te blazen het perslucht dat je in kleine busjes kan kopen. de rommel die daarme om de kast komt te liggen kan je later altijd nog even opzuigen. Gebruik ook geen borsteltje om de ventilatoren van stof en smurrie te ontdoen omdat dit weer statische electriciteit opwekt. Ook deze gewoon schoonblazen met perslucht.