Kan Paroxetine gevoelens afvlakken?

Soms als ik bijvoorbeeld 2 paroxetines slik, dan krijg ik het gevoel alsof al mijn emoties verdwijnen, bijvoorbeeld ik en me vrienden zitten te praten, er word iets ontzettendsgrappig gezegd, iedereen ligt dubbel maar dan heb ik niet eens de behoefte aan lachen ofzo, in mn hoofd vind ik het super grappig maar er komt niet automatisch een lach zeg maar, ook tril ik soms met mijn kin ofzo iets apparts..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij hebt er last van, zegt dat niet genoeg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het is wat anderen al geantwoord hebben. Het hele idee is juist dat je emoties afvlakken. Daardoor kun je niet meer zo 'diep' gaan in negatieve emoties, maar soms ook niet met dit soort dingen... Ik slik dit medicijn zelf al heel erg lang, en ik moet je wel zeggen dat het allemaal wat 'gewoner' wordt op de lange duur. Het is nu waarsch. nog wat instabiel omdat je het nog niet zo lang slikt, maar dat wordt stabieler en dan heb je dit soort dingen minder. Ik vind het alleen wat vreemd dat je schrijft "Soms als ik bijvoorbeeld 2 paroxetines slik...". Het is toch niet zo dat je ze soms meer neemt en soms minder? Ik hoop het niet, want je moet wel gewoon je dagelijkse dosis nemen die door de arts is voorgeschreven en niet zelf meer of minder gaan nemen op bepaalde dagen. Maar misschien bedoelde je het anders hoor...

Antwoorden (2)

Ja, dat kan zeker. Het is één van de bekende bijwerkingen van dit soort middelen. Sommige mensen vinden het een min of meer gewenst effect omdat ze het gebruiken vanwege heftige emoties, maar het nadeel is dat je geen controle hebt over óf het effect heeft op emoties en zo ja op welke emoties het werkt. Niet iedereen merkt trouwens dit soort effecten.

Ook spiertrillingen kunnen een bijwerking zijn van dit middel.

Als je twijfels hebt over het effect van dit middel of over de bijwerkingen, overleg dan met je arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paroxetine kan inderdaad je gevoelens afvlakken. Dat is voor een groep mensen ook de reden om dit middel te gebruiken. Het haalt de scherpe kantjes af van bijv. verdrietige, angstige en sombere gevoelens.
Het is heel goed mogelijk dat dit de reden is van jouw gevoel dat je emoties als het ware verdwijnen.
De mate waarin hangt uiteraard af van de hoeveelheid en de aard van je klachten.
Het is wel van belang om het middel goed te gebruiken volgens de voorschriften van je arts. Uit eigen beweging zomaar meer of minder gaan gebruiken is niet bepaald aan te raden.