mag de glasvezelprovider eenzijdig het contract wijzigen in ons nadeel?

Trined heeft een paar jaar glasvezel 3 in 1 pakketten aangeboden via het KPN glasvezelnetwerk. Nu willen ze voor zichzelf beginnen. In plaats van een borg voor ons modem, moeten we nu een IP-TV kastje kopen voor 45 euro. Ook hebben we altijd tv-programma's op kunnen nemen, en dat kost nu 5 euro per maand. We moeten vóór 20 mei het formulier opsturen, anders zijn we per 1 juli afgesloten van tv, internet en telefoon.
Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
capthavoc
9 jaar geleden
Lijkt mij wel een goed moment om andere glasvezel providers te vergelijken. je kan vaak de hele zaak binnen een avondje regelen.
online zelfs (let wel gebruik een ander emailadres niet van je huidige provider (en gmail adres of zo) Vraag is is het echt nodig het IPTV kastje te vervangen ?
wellicht kan de helpdesk dit voor je uitzoeken ?
Je huidige ip tv kastje is deze met ingebouwde recorder ?

kijk goed naar de uiteindelijk maand prijs
vaak word er wel wat heen en weer geschoven met tarieven voor de ene of andere dienst terwijl het netto bedrag er niet door wijzigt.
dan lijkt gratis goedkoper maar dat hoeft het niet te zijn. een overstap naar een ander provider kan ook betekenen dat je een ander ip tv kastje moet hebben waarvoor je "huur" moet betalen
dus of het uiteindelijk iets uitmaakt weet ik niet Vaak levert het blijven bij je provider toch meer op in de long run

Want bij een overstap heb je vaak zelf hogere overstap kosten. tja ze kunnen inderdaad iets veranderen. maar alleen als de prijs zodanig veranderd dat je meer kwijt bent lijkt het mijn en reden om op te stappen. Die 45 euro is dat niet borg ? en is dat niet uitwisselbaar met de kastje dat je nu terug moet sturen ?
soms is het gewoon een adminstratieve wissel ?
wat er uitendelijk op neer komt dat je niets betaald Alleen als je het oude iptv kastje zou mogen houden dan wordt het anders
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
we zijn inderdaad nu aan het vergelijken, en veel verschil zit er niet in. Het vorige kastje was borg: dit wordt eigendom. Vind ik onhandig, want na 2 jaar is ie toch weer verouderd. Heb hier nog een modem liggen van Zonnet waar ik toen 70 euro voor betaald heb, niks meer waard. Dit nieuwe kastje is nodig, als KPN stopt per 1 juli willen zij dit kastje terug.
Overstappen betekend wel nieuwe emailadressen. Dar zijn we niet blij mee.
bij sommige providers betaal je eenmalig aansluitkosten, bij andere eenmalig verzendkosten, en bij anderen NU-AKTIE gratis aansluitkosten.

Het beste antwoord

Ja, de meeste providers hebben een clausule in het contract staan waarin zij het recht claimen het contract aan te mogen passen.
Daar staat tegenover dat u niet akkoord hoeft te gaan met die wijziging.
In dat geval zal dat het einde van dat contact en dus een einde aan het leveren vande dienst door de provider betekenen.

M.a.w. wanneer u het niet eens bent met het nieuwe contract, dan mag u opzeggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, als ik het er niet mee eens ben dat zij per 1 juli opzeggen, mag ik opzeggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het klinkt vervelend, maar zo zit het juridisch wel in elkaar. Vrijwel elk contract van een provider van gas / licht / water / telecom bevat deze clausule. Zij kunnen in de praktijk dus 'opzeggen' wanneer ze willen. Terwijl de consument, aan de andere kant, verplicht is een contract uit te dienen. Door ondertekening van het contract ben je ook met die clausule akkoord gegaan. Dat er geen praktische alternatieven zijn zónder die clausule, dat doet er (helaas) niet toe...