Wie zit er achter Pathdone?

Ik heb op de één of andere manier Pathdone op mijn pc gekregen. Vreselijk, ik erger me naar! Constant komt het tevoorschijn met spelletjes of porno. Ik wil er vanaf! Dus eigenlijk 2 vragen: welke gek zit hierachter én hoe kom ik er vanaf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Pathdone is zogenaamde malware. Malware wordt vaak mee geïnstalleerd met gratis software van minder betrouwbare sites. Of door het installeren van zogenaamd handige taakbalken. Het doel is verzamelen van gegevens van u (bv welke sites u bezoekt) en dat door te geven voor bv marketingdoeleinden.

Er af komen kan door een Malware-scanner te gebruiken zoals Malwarebytes. Voorkomen (meestal) kun je het door een goede virusscanner te gebruiken, software up to date te houden, bij software installeren goed te kijken wat er binnen komt (let op vinkjes van extra software die je "cadeau" krijgt bij het installeren), onbekende software niet installeren en niet downloaden van sites die niet van de fabrikant zijn...