Kan ik de windows 7 dvd lenen van mijn pa?

Hoi, Ik draai nog steeds op XP (en linux ernaast) maar XP houd ermee op. Nu zou je zeggen ga dan volledig over op Linux, wat ik niks liever wil, maar ik hou wel van een potje gamen en daar heb je, helaas, nog windows voor nodig. Nu kan ik zelf ónmogelijk zo'n DVD aanschaffen omdat ze veels te duur zijn, dus wilde ik die van mijn pa lenen. De CD die hij heeft is niet gelinkt aan een nieuwe computer ofzo, dus naar mijn mening zou ik hem dan zonder problemen kunnen lenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Tja, die dvd kan je lenen (onder bepaalde voorwaarden), maar die code niet.

Dus dat is wel een probleem.

Maar kijk eens goed naar de verschillende windowsversies. De goedkoopste windows 7-versie is al voor €82 te vinden en misschien nog wel veel goedkoper mits goed zoeken.

Een andere optie is gebruik te maken van de 30-dagen periode (de periode zo lang windows niet-geregistreerd kan draaien). Let op, ik heb volgende truuk zelf wel geprobeerd ooit maar dat was met windows 8 en onder andere omstandigheden. Maar misschien werkt het ook wel voor jou situatie. Je kan die 30-dagen periode namelijk 3 maal verlengen. Wat je kan doen is na het verlengen voor de pc opnieuw opstart, opstarten vanaf een ander medium om een image te nemen. (het daadwerkelijke verlengen gebeurt namelijk pas na opnieuw opstarten, je hebt dat bij wijze van spreke dus meegenomen in die image) Telkens die 30 dagen voorbij zijn kan je dan die image terug plaatsen. Je zal dan wel je opgeslagen games op een andere partitie moeten bewaren.

Wil je een nieuwe game plaatsen of worden de updates die je telkens na het terugzetten van de image te veel? Dan kan je een 2de keer verlengen.

Heb je de laatste keer opgebruikt? Zet dan de eerdere image terug...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier Ga ik zéker wat mee doen! Dank je! :-D

Andere antwoorden (1)

Als je vader de DVD nog niet eerder heeft geïnstalleerd en deze niet afkomstig is van een merkcomputer (Dell/HP/Acer/etc.) dan kan je de DVD niet lenen maar voor jouw computer innemen. Naast de DVD heb je ook nog de bijbehorende code nodig in de vorm: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX dus 25 cijfers/letters. Als je dan de Windows installatie registreert (anders doet ie het niet meer na 30 dagen) is deze "gelinkt" op jouw PC en kan je alleen op jouw PC de DVD herinstalleren (althans met die code).

Lenen is dus niet het woord, zoals ik ook nooit een dropje van iemand leen (gekauwd en doorgeslikt wil niemand hem nog terugnemen) .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
"Je kan het natuurlijk ook gewoon in twee zinnen zeggen".
Soms wel, maar in dit geval vind ik jouw antwoord beter (en leuker). :)
SimonV
10 jaar geleden
Plus dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn pa heeft hem natuurlijk al gebruikt voor zijn pc. Ik weet hoe het allemaal werkt, maar met windows XP kon je nog wel eens smokkelen en elkaars cd's lenen, ik vroeg mij dus af of dat met windows 7 ook kon maar als ik het zo lees is dat niet mogelijk. Dan moet ik dus maar even zonder windows verder en alleen linux draaien totdat ik een goeie dvd heb. En even niet meer gamen.