Wanneer stopt spam?

Denk je dat er een dag komt dat we opeens geen spam meer zullen krijgen of verstuurd zal/kan worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Email afschaffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Waarschijnlijk nooit er is te veel geld mee gemoeid.
Misschien als de straffen zwaarder worden en dan bedoel ik de geldstraffen dus torenhoge boetes dan misschien wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang er reclame blijft bestaan, blijft spam ook bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang er genoeg mensen zijn die lukraak overal op klikken zal spam lucratief blijven. Het kost heel weinig om spam te versturen en er hoeft maar een heel klein percentage "in te tuinen" om winst te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4 oplossingen:

- De spammers houden uit zichzelf op. Droom zacht, teveel potentiele winst, 100 euro voor een techneut in de 3e wereld is namelijk al veel geld...

- De spammers worden overladen met boze briefjes, torenhoge boetes en gevangenisstraffen. Droom zacht door, werkt ook niet: er staan genoeg opvolgers te wachten die denken slimmer te zijn. Fietsendiefstal roei je ook niet uit met boetes...

- Er komt wereldwijd consensus over 1 slimme anti-spam oplossing. Die zijn er in enige mate best, maar wereldwijde acceptatie zal nooit komen.

- Er komt een geniale vervanger e-mail waarbij spam niet meer mogelijk is (investeerders mogen me even bellen:-) maar tegelijkertijd iets dat gebruik zodanig stimuleert dat e-mail wordt afgeschaft: hier klingelt de wekker!

Het rare is: spam kost iedere provider giga hoofdbrekens, zeker nu de bewaartermijn europees ingevoerd wordt. Het ontvangen van spam moet namelijk ook gewoon worden geregistreerd, en dat vervuilt de resulterende database met ruim 80%. De kosten lopen op tot 4 FTE, ruim 2 ton per jaar aan personeelslasten, nog afgezien van netwerk- en harddiskproblematiek. En desondanks is er geen investeerder te vinden die het aandurft om het risico voor de opvolger te nemen...

Dus: als de opvolger van e-mail komt, of anders niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook maar even de voorgestelde "oplossing" m.b.t. betaalde mail behandelen dan. Betaling voor verzenden mail lost niets op: er moet een internaal verrekeningssysteem worden opgezet, sowieso al kansloos, en daarin moeten providers elkaar kunnen vertrouwen, zo mogelijk nog problematischer. Vennootschap X met bestuurder Y naar Zimbabwaans recht "koopt" het recht op verzending van 80.000.000 mails, maar betaald niet. Maar het is nog gemakkelijker: wat niemand zich realiseert, is dat toegang tot het internet volledig gratis is. Uiteraard dien je zelf als provider de technische inrichting te kopen en onderhouden, vandaar ook de maandelijkse rekening die op de mat valt, maar de daadwerkelijke TOEGANG tot de glasvezel is zonder kosten. En ik kan je in een oogwenk 100 "datacenters" geven waar je gewoon een server in het rek hangt en gaat mailen. Blocken van inkomende mail op basis van verzender kan niet, want geen spam wordt daadwerkelijk uit eigen naam verzonden (en DUS mail je uiterst eenvoudig op kosten van iemand anders) en datzelfde geldt voor misbruik van IP's: ook daar kan niet worden geblokkeerd en uiterst eenvoudig om dat te omzeilen (maar technische uitleg gaat te ver voor dit platform). Ergo: betaalde mail? Alleen een volslagen idioot die niet weet waar 'ie over praat gelooft daarin... Sorry:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als providers gaan begrijpen dat in de huidige fase van internet men gewoon dienstverlener is.
En dat de dienstverlening het onderscheidend vermogen is en niet de snelheid of het aantal gieg.

Ik wil best eur 10,- per maand betalen voor spam vrije e-mail.

Voor een provider is het ultra simpel om spam te filteren. Mensen die bij een provider werken weten dat, die weten ook dat het een kwestie is van kosten, baten, gemakzucht en interne gerichtheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel, jij bent provider. Voor 10 klanten komt er een zelfde mail binnen uit Nigeria. Stop je die omdat je vermoedt dat het spam is? Handmatige controle kan niet, dus waar baseer je die geautomatiseerde beslissing op? Het is namelijk gewoon mailtje van de consul aldaar, en toevallig zitten er 10 van zijn 8000 relaties bij jou.... Geen domme dingen zeggen, spam is ook voor providers een giga probleem wat ze allemaal stuk voor stuk liever gisteren dan morgen opgelost zouden hebben....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. Laten we als gedragscode hanteren dat we elkaar reacties respecteren en niet dom, onnodig, overbodig of i.d. vinden. het is hier geen Geenstijl 2. Ik heb zelf bij een provider gewerkt. Er is veel meer mogelijk dan wat ze nu allemaal doen. Dat heeft te maken met marktwerking want het kost wel geld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs in de tweede kamer mag je vrijelijk zeggen dat iets "dommig" is, dus je irriteert je aan iets wat niet eens persoonlijk bedoeld was. Belangrijker: Ik weet niet wat je gedaan hebt bij een provider, maar ik durf de stelling wel aan dat dat in ieder geval weinig met mail en spam te maken had. Dus je zin: "voor een provider is het ultra simpel om spam te filteren" blijft dommig. Sorry:) Maar, zie jezelf uitgedaagd: post even een puntenlijstje hoe dat in jouw visie zou moeten geschieden dan: GRAAG!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. Nogmaals iamnd voor dom, achterlijk is geen goed argument. Het is een Ad Hominem. je valt mij aan en niet mijn standpunt. 2. Nog belangrijker. Ik weet zelf wat ik bij een provider heb gedaan dan jij toch. 3. "Er is veel meer mogelijk dan wat ze nu allemaal doen. Dat heeft te maken met marktwerking want het kost wel geld."
Dat wil dus zeggen dat je duurder wordt dan andere providers die dit niet doen. Tevens kost het je organisatie meer tijd om het in stand te houden en ontstane problemen op te lossen. dat kost allemaal geld. 4. Goed dan een lijstje. Zoals jij dan toch ook weet zijn er diverse methoden voor een provider om anti-spam toe te passen, ze gebruiken ze gewoon niet allemaal: Anti-spam agents zijn: * content filtering
* IP Allow list
* IP Allow list providers
* IP Block list
* IP Block list providers
* Recipient filtering
* Sender filtering
* Sender ID
* Sender reputation Bron: http://johanveldhuis.nl/?page_id=288
Spam zal voorlopig niet ophouden, tot we fundamenteel aan email dingen gaan veranderen. Dat zie ik niet snel gebeuren, dus zal spam ook niet snel weggaan.

Het probleem met spam is dat email een open systeem is en het bijna niets kost om te versturen. En als er maar een op de 10.000 klikt op een linkje of iets koopt dan heb je al winst.

Een van de manieren om hier iets aan te doen is om verstuurders te laten betalen. Maar dat zou ook betekenen dat jij moet betalen om mail te versturen, en dat is ook niet wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt het niet helemaal voorkomen. Maar door je e-mail niet online te publiceren kom je al een heel eind. Ik krijg vrijwel geen spam binnen, en als het al binnenkomt, dan zit het bij de junkmail.

Dat komt overigens ook door de spamfilter van mijn e-mailprovider.

Tip!
Vaak als ze vragen om je e-mailadres omdat je een bestand wil downloaden: Voer dan gewoon asd@asd.org in oid. Dat voorkomt een hoop spam!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de opvolger van internet dit probleem voor een groot deel zal oplossen.

Het www is ontstaan uit netwerken met een veel nobeler en kleinschaliger doel, niet als globaal communicatienetwerk. Daarom worden er ook protocollen gebruikt die heel makkelijk te misbruiken zijn.
Met voortschrijdend inzicht dat netwerk architecten hebben verkregen in de afgelopen 25 jaar kunnen ze makkelijk een systeem ontwerpen wat veel veiliger, schoner, en efficienter werkt dan wat we nu gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aannemende dat je met "www" het internet bedoeld (want www is namelijk iets heel anders): niet als globaal communicatienetwerk bedoeld? Pardon? Google even naar het ontstaan van internet, voor sommigen heel leerzaam!
Ik weet dat Microsoft er mee bezig is. Het was een tijd geleden in het nieuws. Maar of die oplossing wereldwijd wordt geaccepteerd?