Welke vormen van ict outsourcing zijn er?

Er zijn tegenwoordig erg veel termen voor.

EDIT:
Wat betekenen al die verschillende termen die gebruikt worden? Bijvoorbeeld offshoring, outttasking, inshoring etc.??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Er zijn vele vormen van outcourcing. Outcourcing betekend in het Nederlands uitbesteding.
Globaal zijn er drie gebieden waar ict-outcourcing op van toepassing is: ICT-voorzieningen, ICT-processen en bedrijfsprocessen.
Voor meer info zie bron
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In aanvulling op de vorige post. Binnen deze verdeling kan er wel, geen of deels sprake zijn van overgang van personeel. Van de klant naar de IT leverancier. Ook een belangrijke factor is het wel of niet uitbesteden van werk naar bijvoorbeeld India.

Eigenlijk is met outsourcing alles mogelijk en zal het hele verhaal worden vastgelegd in een mooi boekwerkje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt je vraag vanuit verschillende invalshoeken beantwoorden.

Ik veronderstel dat je niet bedoeld WAT je uitbesteed. Dat varieert van alle ICT tot de bouw en/of beheer van een onderdeeltje. De meeste bedrijven zullen bijvoorbeeld hardware onderhoud hebben uitbesteed.

De VORM gaat meer over het type verplichting dat je van een leverancier vraagt. Dat kan zijn een inspannings- of resultaatverplichting.

Bij de inspanningsverplichting contracteer je een leverancier voor het leveren van "handjes" en bepaal je in grote mate welke activiteiten de leverancier voior je uitvoert. Dit vraagt om intensieve regie en je moet de kennis in huis houden. Dit heeft veel weg van een white-box principe. Voorbeeld; applicatiebouw, helpdesk, etc.

Bij een resultaatverplichting maak je alleen een afspraak over het resultaat van de inspanning van de leverancier. Dit vraag om minder kennis en regie. HOE de leverancier dit resultaat levert is niet meer je zorg. Dit heeft meer weg van het black-box principe. Een voorbeeld is een ASP dienst, waarbij je geen zorg meer hebt over HOE de applicatie wordt gebouwd en beheerd, met hoeveel "handjes", etc.