Wanneer is er sprake van online shaming en is het strafbaar?

Online shaming gebeurt de laatste jaren steeds vaker. Alleen wanneer spreek je officieel van online shaming en is het strafbaar als je je hieraan schuldig maakt? En als je bepaalde gevoelige informatie/ foto’s van jezelf dan toch deelt, is dit dan niet gewoon op eigen risico?

een maand geleden
TurfGraver
een maand geleden
Info
https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/online-shaming-wat-is-het
LeonardN
een maand geleden
Online shaming is een verzamelnaam voor allerlei activiteiten. Een deel ervan is strafbaar een deel niet en valt wel of niet onder een wet die al lang bestond voor internet bestond. Het maakt op zich weinig uit of een uitspraak online of offline plaatsvindt voor de strafbaarheid ervan. "En als je bepaalde gevoelige informatie/ foto’s van jezelf dan toch deelt, is dit dan niet gewoon op eigen risico?" Wederom ligt eraan.
Als iemand een eigen foto deelt van zichzelf in bikini en iemand anders zegt:
A. Misschien eerst een paar pondjes afvallen
B. Als je nog zo'n vieze foto post, hak ik je kop eraf
Zal A niet strafbaar zijn en B wel. Informatie over jezelf mag je posten, daar gaat het nou net om dat het niet de bedoeling is dat een ander het doet.

Antwoorden (1)

"Online shaming" is een verzamelnaam zonder juridische status. Er is ook geen "officieel" kader wanneer iets er wel of niet onder valt.

Wat vaak genoemd wordt is"
-Cyberbullying; ook weer een verzamelnaam voor allerlei pestgedrag op internet
-Plaatsen van seksueel getinte foto's die nooit bedoeld waren voor het openbaar
-Bodyshaming: Iemand belachelijk maken om zijn of haar uiterlijk
-Doxing: iemands privé gegevens op straat gooien

Al die feiten kunnen wel of niet strafbaar zijn, daarbij zal je elk feit op zich moeten bekijken. Maar mogelijke strafbare feiten waar je al snel aan kunt denken zijn smaad en/of laster. Het overtreden van AVG-wetgeving, en/of schenden van het portretrecht.
===
maw er bestaat geen deel in het wetboek van strafrecht wat specifiek is gericht op online shaming. Alle feiten vallen (wel of niet) onder een eigen strafwet.
Toegevoegd op 11 maart 2024 17:27: tekst
een maand geleden
ronron1212
een maand geleden
Het ongevraagd online verspreiden van naaktbeelden (online shaming) is sinds januari 2020 strafbaar.
https://pointer.kro-ncrv.nl/strafrechtadvocaat-over-online-shaming