Kan een webpagina in je browser (in theorie) fouten bevatten die ontstaan tijdens de overdracht vanaf de server naar mijn computer?

Bij digitale overdracht komt soms storing voor, bijvoorbeeld de digitale televisie vertoont soms haperingen of blokjes. Ook (héél) vroeger toen je nog met je pc kon inbellen naar een bbs (bulletin board system), zag ik wel eens een verkeerd tekentje op 't scherm door een foutje in de overdracht. Is dit nu theoretisch nog steeds mogelijk als een webserver een pagina (of bestand) naar jouw pc stuurt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Theoretisch kan dat zeker, maar het is zeldzaam.

Het internet is een open netwerk. Op dit netwerk maakt men gebruik van het TCP/IP-protocol om gegevens uit te wisselen. TCP/IP is een pakketgeschakeld protocol waarbij de gegevens in kleine pakketjes onafhankelijk van elkaar worden verzonden. De communicatiesoftware plaatst de pakketten weer in de juiste volgorde, detecteert eventuele fouten in de ontvangst om indien nodig bepaalde pakketten opnieuw te vragen totdat alle pakketten ontvangen zijn.

Die errordetectie kun je je, gesimplificeerd, voorstellen als een systeem dat het aantal ontvangen 1-tjes telt en dit controleert met een opgegeven verwacht aantal 1-tjes. Wijkt dat af, dan is er wat mis gegaan en wordt het pakketje opnieuw opgevraagd. Wanneer onderweg een 1-tje in een nul is veranderd, dan wordt dat dus prima gedetecteerd. Het kan echter ook zijn dan niet alleen een 1 in en 0 is veranderd, maar ook een 0 in een 1. Dan kloppen de aantallen en zal de fout niet gedetecteerd worden. Op dat moment wordt een fout pakketje dus toch geaccepteerd.

Nogmaals, het systeem is iets ingewikkelder waardoor de foutdetectie beter werkt, maar ook daar is een klein percentage fouten wat toch aan het controle-getal voldoet. Het percentage is echter zo klein dat het relatief zeldzaam is.

Het komt veel vaker voor dat de verbinding zo slecht is dat het bestand niet volledig wordt gedownload. Soms staat het dan wel al deels op disk waardoor het lijkt alsof er onderweg bitjes 'omgevallen' zijn. Maar in werkelijkheid is het bestand gewoon niet volledig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord (en jullie antwoorden).

Andere antwoorden (2)

Je download zelf het bestand, als jouw internet wegvalt of als de server even 'hikt' kan het altijd mis gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de tijd van inbellen naar bbs etc. gebruikte men protocollen als Zmodem etc, met bijbehorende software- en/of hardwarematige beperkte error-correctie. De daadwerkelijk overdracht via telefoonlijn was meestal analoog (ISDN was digitaal). Overdracht mbv datapakketjes middels TCP/IP is veel geavanceerder, betrouwbaar door goede error-correctie en door de infrastructuur van bijv. glasvezel kan overdracht in voorkomend geval geheel digitaal plaatsvinden. De kans op fouten is daarom minimaal.