Mag een ander mijn persoonsgegevens op internet zetten?

Zonder mijn toestemming? Ik wil niet dat mijn echte gegevens op het internet staan. Ik ontdekte dat mijn voor en achternaam met oude klasfoto's op schoolbank.nl staat.
Kan ik daar iets tegen doen?
Dat wil ik eigenlijk niet.
Ik wil op geen enkele site te vinden zijn met mijn echte gegevens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
3.2K

Het beste antwoord

Nee, een ander mag geen persoonsgegevens van jou publiceren zonder jouw toestemming, tenzij hij/zij daartoe een gerechtvaardigd en voldoende zwaarwegend belang heeft.

Persoonsgegevens zijn alle gegevens waaruit een persoon te halen valt, daaronder moet je ook foto's rekenen, als je er tenminste herkenbaar op staat. Voor foto's heb je echter ook nog bescherming in de vorm van portretrecht.

Er zijn wel uitzonderingen, maar dan moet het belang van degene die je gegevens tegen jouw zin publiceert zwaarder wegen dan dat van jou om je privégegevens privé te kunnen houden.

Toegevoegd na 24 minuten:
Over persoonsgegevens op internet is veel geschreven, bijgaande link vind ik zelf handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is hier een wetsartikel over te vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit staat beschreven in de wet bescherming persoonsgegevens, maar ik zoek wel even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb aan mijn antwoord even een link toegevoegd naar dit artikel: http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/persoonsgegevens/ hier wordt de wet naar mijn mening goed en duidelijk uitgelegd. Nu zie ik wel dat er geen directe links naar wetsartikelen staan in dit artikel. De tekst van de WBP is echter bijvoorbeeld hier te vinden: http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_wetten_wbp_wbp.aspx

Andere antwoorden (6)

ja, als je geen toestemming hebt gegeven kun je eisen dat ze het verwijderen, geven ze daar geen gehoor aan dien je het aan te vechten via de rechter. Bij succes worden je kosten vergoed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens als je een DAS verzekering hebt en het aan hun overdraagt is een belletje van ze meestal al voldoenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zonder jouw toestemming mogen in veruit de meeste situaties jouw persoonlijke gegevens niet worden gepubliceerd op het internet.

Hierbij de regels volgens de WBP

http://www.cbpweb.nl/Pages/rs_publicatie_persgeg_internet.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier op deze site kun je het vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je alleen kunt aangeven dat je dat niet wilt bij die site, zodat ze het kunnen verwijderen. Bij de gene die het er op heeft gezet of anders bij de site zelf.
Op zich mag je iedereen zijn naam bij een foto vermelden, tenslotte vragen ze bij een krant ook geen toestemming als ze een oude schoolfoto plaatsen met alle namen erbij. ( wij hebben een rubriek in de krant met oude schoolfotoos)
Ik denk dat je hier verder gewoon niet onderuit kunt komen dat dit soort dingen kunnen gebeuren, je kunt alleen het internet goed in de gaten te houden door regelmatig je naam te googlen of die ergens onverhoopt toch boven komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met internet valt dat haast niet meer te voorkomen. Ik vraag me wel af wat je daar zo erg aan vindt. Dat ze je banksaldo, je bedgeheimen, privé-foto's niet zo maar moeten plaatsen, begrijp ik. Als je helemaal niet met je echte gegevens te vinden wilt zijn, heb je daar vast een hele goede reden voor.
Uiteraard heeft iedereen zijn eigen keus en hoef je je er niet voor te verantwoorden.
Het is alleen erg lastig in deze tijd dat er technisch zoveel kan.
Je kunt je naam intypen bij google en kijken wat er naar boven komt. De schrijver of plaatser achterhalen en eisen dat het wordt verwijderd.
Als je een anoniem leven wilt leiden is dat natuurlijk je goed recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mij je gegevens geeft met foto zorg ik dat ze van i-net verdwijnen ;) (geintje natuurlijk)

er zijn al meer mensen bezig een paar knappe studenten uit rotterdam hebben al programma's ontwikkeld o.a. suicidemachine.org om gegevens van sociale netwerk en site's te delete (schoolbank is zo een site) maar hun worden ook weer belemmerd in ontwikkelen en vrij geven van programma's die het verwijderen?

Ik vind zelf www.wieowie.nl het ergste die is erger dan google tik daar je naam eens in daar gaat iedereen met "ze billen bloot"