Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe los je een lineaire vergelijking op in excel?

Ik wil dus weten of je de vergelijking y=ax+b kunt invoeren in excel. Ik weet alle uitkomsten van x en wil daarnaast een tabel hebben met de uitkomsten van y en vroeg me af of dit makkelijk te doen is in excel zonder alle x'en los in te hoeven voeren in de formule

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

als ik er vanuit ga dat a en b bekend zijn, dan vul je daar =a*{cel} + b.
voor {cel} selecteer je dan de cel links van de cel waar je dit invoert.
Die kolom, links van de kolom waar je y hebt staan, kun je bij de op 1 na hoogste cel ={cel} + 1 invoeren, en op de hoogste cel voer je 1 in.
bijvoorbeeld: A1 = 1; B1 = A1*a + b. Bij A2 voer je dan =A1+1 in, en B1 kun je kopiëren, en in B2 neerzetten. Vanaf dan kun je A2 en B2 kopiëren zovaak je wilt, er er dus steeds weer nieuwe cellen onderzetten, met hogere x-waarden.

Pff, dit is lastig uit te leggen. Hoop dat het duidelijk is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
exact inplaats van 1 kun je nog verwijzen naar een andere cel, waar je dan 1 invult of iets anders, zodat je kunt bepalen hoever de inputwaarden van elkaar liggen ook a en b kun je op dezelfde manier varieren

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding