Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een laptop te traceren door de politie/onszelf via bv ip adres etc?

(Ik heb het hier niet over bepaalde software die vooraf op de laptop was geinstalleerd)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zou ik nou het beste kunnen doen volgens u? Ik heb het mac nummer. Wat is de volgende actie die ik kan ondernemen om verder te komen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Nee, niet dmv het IP-adres, dat is gekoppeld aan de actuele netwerk-aansluiting. Wel heeft de netwerk-hardware van je laptop een uniek nr, een zgn MAC-adres. Dat wordt bijv. ook getoond in de logfiles van een router, tezamen met het dan toegekende IP-adres. Lees meer: http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke computer die is aangesloten op het internet of netwerk heeft een nummer waarmee deze zichtbaar is voor alle andere computers op het internet. Men kan dit vergelijken met telefoonnummers. Om het mogelijk te maken dat computers elkaar kunnen vinden en identificeren, hebben deze hun eigen nummer nodig. Deze nummers zijn de IP-adressen. Een IP-adres op internet is meestal gekoppeld aan een bedrijf. Zo is het te achterhalen waar bewerkingen onder een IP-adres vandaan komen. Bij mensen die vanuit huis werken identificeert het IP-adres hun internetprovider. Bijdragen op het internet zijn hierdoor bijna nooit werkelijk anoniem. De persoon achter een IP-adres is in de meeste gevallen te achterhalen, soms direct, maar soms alleen via medewerking van justitie.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u vriendelijk voor uw reactie, u geeft aan dat de persoon in kwestie soms direct te achterhalen is, nog voordat medewerking van justitie vereist is. Hoe zou dit dan te achterhalen moeten zijn door een particulier zelf? Ik ben al meerdere malen naar de politie geweest, zij kunnen ons niet helpen (zeggen ze). Ik heb zelf iets meer bewijs of informatie nodig waar ik dan mee terug kan zodat zij wel de moeite nemen om de laptop te traceren. Ik heb op dit moment helaas niks in de hand. Weet u misschien hoe ik zelf kan proberen het IP-adres of iets dergelijks kan opsporen?
Nogmaals, vriendelijk bedankt voor uw reactie. Ik waardeer het meedenken enorm!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je weet wie de laptop/computer heeft en wat zijn email is kan je heb een ' ip grab' email sturen. Dit is een mail die er heel normaal uitziet maar zodra het slachtoffer hem opent er wat op de achtergrond gaat draaien die jou bruikbare informatie terugstuurd(ip adress etc)
heb je het ip dan kan je de service provider van hun bellen ( online ip lookups geven ook de naam van de ISP erbij) en vragen om welke internet verbinding dit gaat ( kleine kans dat ze dit afgeven tenzij het om een ernstige zaak gaak)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige unieke aan je laptop is het merk en serienr cq fabricagenr, dat staat meestal onderop de laptop en het is verstandig daar een kopie van te hebben (inderdaad... in geval van diefstal). Verder is het MAC-adres van de netwerkhardware uniek, ook handig te hebben.
NB Kun je misschien alsnog opsporen in de logfiles van je EIGEN router, in periode toen je de laptop nog bezat. IP-adres is nutteloos, is geen uniek kenmerk van je laptop.
Als jij die persoon kunt overtuigen om verbinding met je te maken via bijv. Skype, FTP, MSN. Torrent(als peer) dan kun je via Wireshark wat tijdens die connectie sessie draait de IP packets capturen, en dan kun je uit die gekaapte TCP/IP pakketjes zijn MAC adres extraheren en zo aantonen dat het fysiek die bewuste laptop was die met jouw computer verbonden was(tenzij hij achterdochtig is met enige kennis van zaken zijn MAC adres ge-spoofed heeft) Let wel, deze info is niet rechtsgeldig omdat de kans bestaat dat jij de bewuste de informatie afkomstig uit Wireshark ten favure van jezelf heb aangpast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing