Wat is een DPC WATCHDOG VIOLATION-bericht op mijn laptop en wat moet ik doen om zo'n probleem te voorkomen?

De laatste tijd is de stekker er een paar keer uitgetrokken voordat hij helemaal afgesloten was. Vandaag wilde ik het scherm weer aan hebben toen hij op standby stond, maar het beeld bleef eerst ongeveer een minuut zwart en daarna kreeg ik een blauw scherm. Er stond een bericht over een probleem op de laptop, er werden foutgegevens verzameld en er stond dat ik online meer informatie kon zoeken over 'DPC WATCHDOG VIOLATION'.

Ik heb dit blauwe scherm met bericht weleens eerder gehad en ik heb ook opgezocht op internet wat het is, maar zo super technisch ben ik nou ook weer niet dat ik al die termen kan begrijpen...

Ligt het nou aan het te vroeg de stekker eruit halen?

(Het gaat om een laptop met Windows 8.)

4.5K
LizzzLady
10 jaar geleden
Ik weet niet of zo'n schijf erin zit.

Het beste antwoord

Het blauwe scherm waar je het over hebt, is een BSOD. Een "blue screen of death" wat letterlijk inhoudt: het dodelijke blauwe scherm.

Als ik een beetje rondgoogle schijnt het een driver fout te zijn. Wellicht een videodriver of iets anders. Tevens zou het een hardeschijf fout kunnen zijn. Zie het bijgevoegde YouTube filmpje.

Ik raad je aan om je PC aan te melden voor een reparatie, mits de bovenstaande oplossingen niet lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LizzzLady
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor de uitleg en het filmpje. Ik heb de stappen precies opgevolgd en als laatste werd er aangegeven dat het stuurprogramma was bijgewerkt. Maar opnieuw opstarten hoefde niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het dus bij deze verholpen? Zo ja: yeuuh! Nu ook maar hopen dat 'ie het blijft dus, haha.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat 'ie het blijft doen, haha*
LizzzLady
10 jaar geleden
Ik ben het scherm niet meer tegengekomen. Bedankt voor de hulp!