Als je bijvoorbeeld een album van linkin park online koopt en de mp3 in je youtubevideo plaatst schendt je dan nog steeds de auteursrechten?

Ik wil graag liedjes op me youtubevideo's zetten maar zonder waarscguwing van het schenden van auteursrechten

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, zo lang je zelf niet betaald krijgt op wat voor manier dan ook voor het online zetten of vermenigvuldigen van materiaal kan je geen auteursrechten schenden. Vooral als je muziek heb gekocht en vervolgens ergens voor gebruikt valt dat onder eerlijk gebruik. Hier zijn ook rechtzaken voor gewonnen, maar helaas hebben veel sites daar geen boodschap aan. Dus technisch gezien is het onmogelijk om auteursrechten te schenden als je niks verdient. Alleen in de praktijk word je door bijna elke site daarin tegengewerkt. Toegevoegd na 2 minuten: En dat komt dan waarschijnlijk door 2 redenen. 1) vanwege druk die platenmaatschappijen uitoefenen op de sites. 2) Eerlijk is eerlijk, niemand kan controleren of jij betaald krijgt of niet. Toegevoegd na 10 minuten: Ook moet ik erbij zeggen dat het duidelijk moet zijn dat jij de muziek niet heb gemaakt. Het is dus sowieso niet de bedoeling dat je met de eer gaat strijken over het werk van een ander. Zo lang als het duidelijk is van wie de content is, is er geen probleem. Toegevoegd na 11 minuten: .. of, hoort er dus geen probleem te zijn....

Ja want wat je doet is de muziek weer verspreiden en dat mag dus niet. Als je in Youtube probeert een nummer eronder te zetten krijg je ook de waarschuwing dat dit auteursrechtelijk beschermd materiaal bevat. Toegevoegd na 6 minuten: Youtube heeft zelf overigens een muziekdatabase waaruit je kunt kiezen waarbij dat probleem dus niet geldt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100