Een MAC adres is een standaardisatie van IEEE. Maar hoe houden we bij wie wat allemaal heeft? en wat gebeurt er als de MAC adressen op zijn ?

De IEEE heeft dus de MAC adressen in het leven geroepen. Maar hoe wordt er in eerste instantie bij gehouden welke fabrikant welke MAC adres heeft? moet een bedrijf hier dan een bijdrage voor betalen? en wat gebeurt er als er gee nieuwe MAC adres combinaties meer mogelijk zijn ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zover ik weet is het mogelijk dat er een apparaat is dat hetzelfde Mac-adres heeft als jij. Dus ze kunnen dubbel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://m.goeievraag.nl/vraag/118370?from=www In deze vraag komen aspecten van jouw vraag naar voren.

Antwoorden (2)

De eerste drie getallen van een mac-address is de code van de fabrikant.

Voorbeeldjes:
mac_prefix="00:02:68"/>
Verder zijn mac-adressen niet te vergelijken met IP-nummers. Dubbele mac-adressen kunnen vervelend zijn in een LAN, maar de kans is klein dat dat gebeurt.
Als jij een apparaat heb met hetzelfde mac-address als ik, hebben we daar geen last van.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
indd een MAC adres is niet te vergelijken met je Ip adres (192.168.0.1 bijv). Maar een MAC adres is toch een unieke code (XX-XX-XX-XX-XX-XX met deze layout)? Is er dan dus een data base die bij houdt welke fabrikant welke MAC adres heeft ? en zo ja wordt deze data base gefinancieerd middels een bijdrage die de fabrikanten moeten betalen voor een MAC adres? Ik weet dat het nog al eens kan gebeuren dat je MAC adres al eens ingebruik kan zijn. Maar omdat dit in een ROM zit kun je het niet overwriten. Dus zou je moeten middels POOLING het probleem moeten oplossen.
Maar goed dat was niet mn vraag want wilde eigenlijk weten hoe we bijhouden wie welke MAC adres al heeft =P
Ja, MAC-adressen zullen ooit opraken. Het duurt nog even, verwacht wordt rond het jaar 2100. Dat is zolang er gebruik gemaakt wordt van EUI-48-adressen. Daarmee zijn in principe 281474976710656 adressen te maken. Genoeg om er elke aardbewoner elk jaar tot 2100 zo'n 350 van te geven.
Er is al een nieuwe standaard: EUI-64 waarmee 65536 keer zoveel adressen te maken zijn. Daarmee zou je met 10 miljard mensen op aarde eenieder elke DAG 350 adressen kunnen geven en dat gedurende een kleine 15.000 jaar.