Ik wil in Excel een reeks getallen optellen, maar hij geeft 0, hoe kan dit?

Ik gebruik bij het optellen van de reeks de formule =SOM(...)
De getallen die in deze reeks staan, zijn verkregen door deze formule:
=ALS(EN(B5="KLEIN";C5="V");"12";ALS(EN(B5="KLEIN";C5="B");"9";ALS(EN(B5="GROOT";C5="V");"13";ALS(EN(B5="GROOT";C5="B");"10";"FOUT"))))

Als uitkomst geeft hij 0.

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen!!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.7K
Poet
10 jaar geleden
Ik tel 6 haakjes ( en slechts 2 haakjes )
Deze formule kan dus nooit kloppen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch werkt de formule wel helemaal. Hij doet precies wat hij moet doen! =P =ALS(EN(B5="KLEIN";C5="V");"12";ALS(EN(B5="KLEIN";C5="B");"9";ALS(EN(B5="GROOT";C5="V");"13";ALS(EN(B5="GROOT";C5="B");"10";"FOUT")))) Maar waar tel jij 6 en 2...???
Cryofiel
10 jaar geleden
Poet, ik tel evenveel "(" als ")".
Poet
10 jaar geleden
In mijn beeld zie ik maar een deel. De reactie van Cryofiel kan ik wel schuiven en zo zie ik nu ook dat de haakjes kloppen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Misschien heb je je lettertype ooit op "iets vergroot" ingesteld. Dat gaat niet altijd goed in combinatie met beperkte hokjes zoals op GV (en op sommige andere sites).

Antwoorden (3)

Als je =SOM hebt gedaan, moet je daarna nog haakje openen getal 1 puntkomma getal 2 enzovoorts. Dat ziet er dan zo uit: (getal1;getal2;getal3). Je kan ook als je bijvoorbeeld rij A wilt optellen A1+A2+A3 enzovoorts doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uitkomst van de formule is zo te zien 12, 9, 13, 10, of "FOUT".

Het probleem is dat je de formule zo hebt geschreven dat de uitkomst niet (bijvoorbeeld) 12 is, maar "12". 12 is een getal, maar "12" is een tekst.

De formule SOM(...) kan getallen optellen, maar geen teksten.

Jij bent nu bijvoorbeeld "12", "13", nog een keer "12" en "9" bij elkaar aan het optellen. Dat zijn allemaal teksten. SOM(...) ziet een tekst als 0. Je bent dan dus vier keer 0 aan het optellen, en dat is inderdaad 0.

De oplossing is de aanhalingstekens rond de getallen weg te halen. In bovenstaand voorbeeld tel je dan niet meer "12", "13", "12" en "9" (vier teksten) bij elkaar op, maar 12, 13, 12 en 9 (vier getallen). En dat levert het verwachte resultaat.

Toegevoegd na 2 minuten:

Laat ik het wat concreter opschrijven: verander je formule in

=ALS(EN(B5="KLEIN";C5="V");12;ALS(EN(B5="KLEIN";C5="B");9;ALS(EN(B5="GROOT";C5="V");13;ALS(EN(B5="GROOT";C5="B");10;"FOUT"))))

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super ! heb het aangepast en werkt perfect!!! hartstikke bedankt!! Dan heb ik nog een vraagje. Ik werk nog met een vert.zoeken formule, maar als ik hier niks in vul krijg ik N/B.
Kan dit ook gewoon 0 worden? want nu doet mijn SOM het uiteindelijk niet als er N/B staat. graag hoor ik van je! thanks!
Cryofiel
10 jaar geleden
Probeer het eens met een =ISFOUT(...) . Dus iets als
=ALS(ISFOUT(blabla); 0; blabla) .
Je hebt de getallen 12,9,13 en 10 tussen quotes (") gezet. De uitkomst is dus geen getal, maar tekst. En als je geen getallen optelt krijgt je 0 als totaal. Quotjes weghalen dus.
paulus811