Kan je, zonder dat je het weet, kinderporno op je computer hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan wel als je computer 2de hands is

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.

Door gewoon te klikken kun je wel eens een link aanklikken die je niet had willen aanklikken. Je kunt er "echt" op hebben geklikt, het kan ook zijn dat je de muis over het scherm bewoog en tijdens die beweging per ongeluk op de muisknop klikte. Zo kun je onbedoeld een bepaalde pagina openen. De plaatjes die op die pagina staan, worden dan door de computer ingeladen, en opgeslagen in de zogenoemde 'cache'. Dat is een tijdelijke opslag waar dingen in worden gezet die in de nabije toekomst wellicht opnieuw nodig zijn. Browsers zetten plaatjes vaak in zo'n cache, want als jij een pagina met een plaatje bekijkt, is de kans redelijk groot dat je in de nabije toekomst dezelfde pagina met hetzelfde plaatje nogmaals op je scherm zult zetten - en dan hoeft je computer het plaatje niet nogmaals te downloaden, maar kan hij het direct uit de cache halen, wat veel sneller gaat.

Ook worden er van tijd tot tijd nieuwe trucs bedacht waardoor er code in een mailtje kan zitten die wordt uitgevoerd, ook als je het mailtje niet eens opent. Als een spammer jou zo'n mailtje stuurt en er zit kwaadaardige code in die zo nieuw is dat je virusscanner het nog niet herkent, kan die code ervoor zorgen dat jouw computer een onbetrouwbare site bezoekt met onbetrouwbare inhoud - die dus op die manier in jouw cache terechtkomt.

Tot slot zijn er browsers die, terwijl jij een pagina leest, op de achtergrond alvast alle mogelijke links inlaadt die op die pagina staan. Jij merkt daar niets van, maar al die gelinkte pagina's worden alvast in de cache gezet. Dat is handig zodra jij inderdaad op zo'n link klikt: dan hoeft die aangeklikte pagina niet eerst te worden opgehaald vanaf het Internet, want dat is al gebeurd; in plaats daarvan wordt de aangeklikte uit de cache gelezen waar hij zojuist alvast in is gezet, en dat gaat stukken sneller. Jouw "browser-ervaring" wordt hierdoor een stuk sneller, vandaar dat sommige browsers deze techniek hanteren.

Als jij nu op één of andere manier op een site terechtkomt die ook linkt naar porno-sites, worden al die gelinkte porno-pagina's inclusief de bijbehorende plaatjes alvast in jouw cache gezet. Jij ziet dat de pagina die jij bekijkt niet is wat je zoekt, dus je klikt de pagina weg. Maar intussen heeft jouw browser wel al die porno-pagina's in jouw cache gezet, en daar blijven ze een tijd staan. Zo kunnen porno-pagina's op jouw computer terechtkomen zonder dat jij die pagina's ooit hebt bezocht, laat staan bekeken.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Angstaanjagend!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goede waarschuwing!
Amadea
10 jaar geleden
Het lijkt mij onmogelijk dat zoiets gebeurt als je nooit naar zulk soort foto's zoekt. Dan kunnen die niet per ongeluk geladen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jawel hoor, heel simpel. Stel je download films, niet altijd zijn die files de films die je wilt hebben, maar andere zooi. Hier kan gewone porno tussen staan, maar ook kinderporno etc.
Amadea
10 jaar geleden
Dat zié je dan toch? En dan delete je dat ogenblikkelijk weer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je veel tegelijk downloadt, weet je niet altijd wat je hebt staan. Ik heb zoveel zooi die ik nog nooit geopend heb. Dat soort dingen krijg je met 6TB aan opslagruimte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over het algemeen komt daarmee geen kinderporno binnen Wavaria, mensen die kinderporno verspreiden zijn daar heel zorgvuldig mee omdat ze snel zelf ellende hebben. Dit is het verschil met gewone porno! Het levert die gasten ook niets op, het is geen spam ofzo!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea. Dus het wordt precies uitgelegd hoe het in zijn werk gaat en jij zegt dat het onmogelijk is. Heb je nooit meegemaakt dat je op een site kwam welke in de achtergrond een extra browservenster opende? Heb je er nog nooit van gehoord dat een legitieme site gehackt is? In theorie is er zoveel mogelijk dat de exacte uitleg van alle methodes om een ongewenst bestand op je computer te krijgen hele pagina's zouden beslaan. Ik zeg niet dat de kans groot is. In deze is echter niks onmogelijk. @Pelle. Vroeger gebeurde dat juist vrij veel. Je ging dan op nieuwsgroepen gewoon alle jpg's die je kon vinden downloaden en daar zat dan ook kp bij. Overigens zijn mensen die films/series/porno verspreiden op usenet net zo anoniem als iemand die daar kp verspreidt en ook mensen die films/series/porno verspreiden kunnen daarmee in de problemen komen. http://www.drenthejournaal.nl/nieuws/regio/124665/werkstraf-voor-bijvangst-kinderporno.html Dus ook gelijk ongezien verwijderen is al een kans op strafvervolging.
Amadea
10 jaar geleden
@MrTomaat: ik stel niet dat het onmogelijk IS, maar het LIJKT mij onmogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat het op mijn computer kan gebeuren, want op dat genre sites zal ik nooit klikken. En ik heb er genoeg beveiliging op staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan op ieders computer gebeuren, vanaf elke site (op het moment dat deze gehackt is), als dat via een nieuwe exploit is kan soms geen enkele beveiliging dat tegenhouden. Daarnaast snap ik niet waarom je discussie nu naar je eigen gebruik trekt terwijl deze over algemeen gebruik gaat. Het is eerder dat het niet veel voorkomt omdat niemand er belang bij heeft. Waar wel veel belang bij is, komt overigens wel een hoop van binnen. Irritante software die je zoekpagina overneemt, reclame, spyware, adware. Allemaal troep waar wat aan te verdienen valt. Als het geld op zou leveren dat er kinderporno op andermans computer kwam was dat wat er dagelijks van computers afgehaald moest worden.
Amadea
10 jaar geleden
Ik kan alleen over mijn eigen surfgedrag spreken. Ervan uitgaand dat vraagstelster in principe het ook over eigen computer heeft en niet algemeen lijkt mij er niets fouts in zitten om het op de eigen situatie te betrekken. Mensen die rare fratsen uithalen zullen inderdaad kans hebben om ongewenste zaken te importeren. Voor wat hoort wat...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als goeievraag gehackt wordt, en er kinderporno opgezet wordt en jij logt morgen in heb je dus ook kinderpornoafbeeldingen gedownload. Sterker nog als ik een vraag open op GV met een kinderporno afbeelding als afbeelding bij de vraag is hetzelfde aan de hand. Zo makkelijk is het. Jij sluit de pagina gelijk, de foto blijft in je cache hangen.