mijn freecom harde schijf is er plots mee gestop! wat nu???

hallo, ik heb een freecom externe harde schijf die er plots mee gestopt is. ik was foto's aan het uitzoeken en plots maakte hij een raar geluid en had ik geen verbinding meer. het lampje aan de voorkant doet het ook niet meer.
hij lijkt nog wel te werken (dat kan ik horen) maar hij verbind niet met de computer. is deze nu gecrasht???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Heb je al geprobeerd de schijf en de computer allebei een half uurtje uit te zetten om ze te laten afkoelen? Heb je een ander kabeltje geprobeerd? Soms is er een kabelbreuk. Heb je geprobeerd het kabeltje een beetje aan te duwen? Soms is de connector die in de externe harde schijf zit gebroken. Heb je al een andere USB-poort op de computer geprobeerd? Ook daar kan een breuk in de USB-connector (binnenin de computer dus) zijn opgetreden.

Antwoorden (2)

Duw hem eens in een andere usb poort, of een andere computer. Als hij t dan nog niet doet, moet je hem even uit de behuizing halen en vervolgens direct in een PC doen met een sata kabel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk printplaatje of voeding kapot.
Beter niet meer gebruiken, open schroeven en harddisk eruit halen.

In een pc bouwen
of met een los apparaatje aansluiten op een laptop.

Nieuwe externe harddisk kopen,
de oude kan je als backup blijven gebruiken, hoewel als ie echt oud is en 2e externe geen slecht idee is.