Waarom worden er (glasvezel)kabels gebruikt voor communicatie?

Tegenwoordig worden veel glasvezelkabels aangelegd. Maar is waarom worden deze gebruikt (naast de koperen) terwijl alle informatie toch ook door de lucht kan via straling?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat glasvezel veel sneller en minder storingsgevoelig is dan draadloze communicatie. Draadloze communicatie heeft maar een bepaald bereik, daarbuiten heb je te veel verlies en werkt het dus niet (goed) meer.

Verder is al die straling ook niet bepaald gezond en moeten we eigenlijk zorgen dat er zo min mogelijk van is. Dus glasvezel is ideaal, je werkt met (de snelheid van) licht en hebt bijna nooit verlies van je signaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Glasvezel werkt met de snelheid van licht IN GLAS. Die is ongeveer 35% lager dan de snelheid van licht in lucht.
gvrox
10 jaar geleden
Dat heeft alleen invloed op de latency, niet op de throughput (bandbreedte) die bij glasvezel enorm hoog is.