Ja dit vind ik wel mogelijk, soms vertel je dan net wat meer dan onder 4 ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat er afstand is durf je meer te vertellen. +
Getypte berichten heen en weer sturen kan leuk zijn bij een luchtig gesprek. Maar als je inhoudelijk wilt zijn kan je dan beter je mix gebruiken. Dat kan ook via MSN

Toegevoegd na 21 seconden:
Mix moet mic zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat hangt van de gesprekspartner af.

Vaak is het makkelijker om je verhaal te doen als je niet bij elkaar bent.
Je tikt je verhaal en je ziet niet hoe een ander er op reageert. Als je wel direct contact hebt, kan de reactie van de ander ervoor zorgen dat je een ander vervolg geeft aan je verhaal dan als je de reactie niet ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal zeker mogelijk zijn. Persoonlijk moet ik er niet veel van hebben. Ik kijk liever iemand echt in de ogen als ik ermee praat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
non verbale communicatie mis je in een MSN gesprek (slechts licht te compenseren met smiley's). In een ''echt'' gesprek gaat 80% van de communicatie non verbaal.

Een echt goed inhoudelijk gesprek via msn is dus erg lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op msn kan je wel degelijk een goed gesprek voeren.
Stel, iets zit je heel hoog, en je zal diegene een paar dagen niet kunnen zien vanwege school of werk,
Dan kan je gerust een goed gesprek met diegene hebben op msn.
Juist omdat het op MSN is voel je je er wat gemakkelijker over want je hoeft niet meteen te reageren als iemand iets zegt, je kan er even over nadenken, het getypte weer weg halen,
Dat kan in het echt niet. Dus MSN is wat makkelijker,
waardoor je gauw over moeilijkere onderwerpen kan praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, zeker voor moeilijk liggende onderwerpen kan het heel fijn zijn om het via msn te doen ipv in real life.
Aan de ene kant kan het, doordat de fysieke communicatie niet plaats vindt (gebaren, intonatie,...), dat de boodschap verkeerd begrepen wordt.

Aan de andere kant ben je online minder geremd en durf je vaak zeggen waar het op staat. In face-to-face communicatie kan de angst voor de reactie van de ander ervoor zorgen dat je je mening niet echt uit.

Er bestaan verschillende theorieën over Computer Mediated Communication. Sommige zijn een beetje achterhaald omdat we nu toegang hebben tot technologieën (bv webcam) die ervoor zorgen dat ook het non verbale aspect van communicatie aan de pas komt.

(Hieronder vind je een link terug naar een paper die we voor de lessen communicatie moesten schrijven. Hij is van een klasgenoot van mij en zijn taalgebruik is heel helder zodat ook mensen zonder vooropleiding kunnen volgen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goed antwoord citronella +1
Bij gesprekken in realiteit zie je meer lichaamstaal dan op msn, virtueel vervormd zeg maar.

Evolutionair zullen we ons daar ook weer op gaan instellen, vooralsnog lijkt me een persoonlijk gesprek beter in realiteit. De reactie / interactie gaat dan toch totaal anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, maar...vaak worden mensen afgeleid door andere gesprekken. Het lijkt mij dus persoonsgebonden welke prioriteiten de ander stelt.

Beetje fatsoen naar mijn mening vergelijkend met die reclame, bellend staan af te rekenen of keihard praten in openbare ruimtes. Was zoiets als ´onbewust worden we steeds asocialer´

Misschien is een webcam gesprek een optie, dan zie je elkaar ook, geeft een wat leuke band....wel je haren kammen dan he
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gesprekspartner meewerkt kan dit heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening ligt dat aan het doel van het gesprek.
Moet jij of je gesprekspartner je/zijn verhaal kwijt en bied de ander een luisterend oor en kun je er met elkaar over praten, dan is MSN prima.

Heb je een meningsverschil uit te praten dan kun je beter niet voor MSN (en al helemaal niet voor de sms) kiezen. Dan is het non verbale gedeelte te belangrijk en kunnen msn berichten echt heel verkeerd overkomen.

MSN is prima voor koetjes en kalfjes, belevenissen, geklaag of je verhaal kwijt kunnen bij iemand met een luisterend oog :p of het maken van afspraken ofzo..
Maar niet voor gesprekken waarbij de nonverbale communicatie te belangrijk is zoals bij een ruzie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor , soms kan het slap en veel lol zijn,maar ik heb ook wel serieuze gesprekken. Het is maar net hoe je dingen onder woorden brengt. En is je gesprekspartner ook van belang. De cam erbij is nog handiger want dan kan je op gezichtsuitdrukkingen letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja absoluut mogelijk het is anoniem dus kan/durf je jezelf toch wat meer open te stellen.