Is het downloaden van muziek/films/programma's nu illegaal in Nederand?

Is het downloaden van muziek/films/programma's nu illegaal in Nederand, en is het bereiken van thepiratebay via een proxy illegaal en kan je er beboet voor worden?

In Frankrijk en Duitsland i het namelijk wel het geval.

En als je iets illegaal download, hoe weten ze dan waar je woont?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Amadea
11 jaar geleden
Hoezo nu? Dat is en blijft het altijd. Alleen wordt er nu pas echt wat tegen gedaan!

Antwoorden (4)

Ja het is illegaal om muziek en/of films te downloaden waar een licentie op zit. Hoewel de regering niet snel boetes uitschrijft kan de provider die dit soort dingen in de gaten houd wel actie ondernemen als dit uit de hand loopt.

Op dit moment wordt er aleen ingegrepen als extreem veel shared/upload. Het kan zijn dat de provider u afsluit en contact met u opneemt over waarom u zo veel upload. Uit eigen ervaring kan dit ook gebeuren als u plots een server host of dergelijke.

Ze komen er achter waar u woont omdat de provider deze informatie al heeft en vaak de gene is die de downloads kan oppikken.

Echter wordt er weinig to nooit streng gecontroleerd als iemand af en toe iets download.

De pirate bay bereiken via proxy is zo ver ik weet niet toegestaan, maar wederom wordt er niet erg veel op gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is niet illegaal om muziek van het internet te downloaden, zelfs niet als de muziek illegaal wordt aangeboden. Maar de muziek moet wel bestemd zijn voor 'eigen gebruik' en mag dus niet worden gedeeld met anderen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Het downloaden is niet illegaal maar wel het verspreiden, dus op je site aanbieden zodat andere daar weer gebruik van kunnen maken, of door het sharen.

Ik heb duizenden scrippys op mijn site staan die eerst met een midi waren. Eén van onze groep is toen gepakt door de Buma/Stemra omdat je dan aan verspreiden doet en dat mag niet. Zelfs niet de blikkerige midi's...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, downloaden van illegaal materiaal is niet verboden.

Maar let wel op! Als je download via torrent of p2p kan het zijn dat je ook (een deel van) het materiaal upload. Dat is wel illegaal!

Let dus gewoon op hoe je download.