Waarom installeert mijn Windows niet de Standard AHCI controller?

Ik heb een computer met een gewone harde schijf en heb de SATA mode veranderd van IDE naar AHCI omdat dit betere prestaties zou geven. Ik heb aan de hand van uitleg op het internet de juiste wijzigingen gedaan in het register en heb daarna dus de SATA mode in de bios veranderd.

Na een herstart zou Windows automatisch de Standard AHCI controller moeten installeren, maar helaas doet ie dat bij mij niet. De installatie van Intel Rapid Storage lukt ook niet. Ik heb contact opgenomen met Intel en die zei dat ik Windows opnieuw moest installeren om Intel Rapid Storage te kunnen installeren, maar ook na een herinstallatie lukte het niet.

Ik gebruik Windows 7 Professional x64.

Als iemand enig idee heeft wat het probleem is en wat ik zou kunnen doen, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het antwoord: Installeer de chipset drivers van je moederbord.
Open de systeem kast en lees het type op het moederbord. Ga naar fabrikant moederbord (of als het een merk pc is naar die site met PC type) en download de nieuwste chipset drivers.

Moederbordtype kan je ook uitlezen met programma Cpu-Z (tabblad Mainboard in programma zelf) (Dit is gratis software, google maar.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heb ik inderdaad al gedaan direct na de installatie van Windows.
Ik heb opnieuw contact opgenomen met Intel en kreeg als antwoord dat een AHCI driver al inbegrepen is in Windows 7 (deze driver zou geïnstalleerd worden tijdens de installatie van Windows 7). Ik vind het alleen een beetje vreemd dat er dan in Apparaatbeheer alleen de IDE driver(s) zichtbaar zijn, ook die van Intel. Ik kan dus nergens uit opmaken dat mijn Windows ook echt gebruikmaakt van AHCI. Op 2 andere computers met Windows 7 heb ik ook de overstap naar AHCI gemaakt en die kregen wel gewoon na een herstart automatisch de Standard AHCI driver geïnstalleerd. Ik zal denk ik Intel op hun woord moeten geloven want er is echt nergens een duidelijke verklaring of een mogelijk oplossing..