Is het beter om de oplader altijd in de laptop te laten zitten? Of is het verstandiger de oplader te verwijderen als de laptop volledig is opgeladen?

Beter in de zin van beter voor laptop, oplader en stroomverbruik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik vaak doe is de batterij eruit halen en dan aansluiten op stroom. Zo gebruik je de batterij weinig en gaat hij lang mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De laptop aansluiten op het stroom bedoelde ik :)

Antwoorden (5)

Verwijderen als laptop is opgeladen. Waarom? 1. Minder stroomverbruik 2. Laptop krijgt "overheat" en 3. Stekker zal zo heet worden dat het niet meer eruit kan getrokken worden en dat het uit eindelijk smelt en kortsluiting kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan weer erin doen zodra je een melding krijgt dat er bijv. nog maar 10% capaciteit is? Of al eerder?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het 10 is goed, 5 procent als je energie wilt besparen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus eigenlijk gewoon continu een cyclus met volledig opladen en daarna (vrijwel) volledig ontladen en weer opladen etc.?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is de beste manier
Beste, het is eigenlijk nooit aan te raden, laadapp op welk app dan ook blijvend te doen
aansluiten, de battery wordt lui namelijk. Om een battery goed in conditie te houden is de beste werk wijze, volledig opladen en helemaal of bijna helemaal leeg te laten lopen, hierdoor kunnen de cellen beter uitzetten waardoor je battery cap verbetert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is verstandiger om de oplader uit de laptop te verwijderen als de laptop volledig is opgeladen. Na verloop van tijd wordt de batterij "lui". Dan houdt die het dus minder lang vol zonder opgeladen te worden. Natuurlijk kun je ook de batterij uit je laptop halen en je laptop dan in het stopcontact laten zitten. Voor het stroomverbruik is het natuurlijk altijd beter om een stekker te verwijderen als het niet nodig is die in het stopcontact te laten zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een goed onderhoud van een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij van tijd tot tijd in beweging zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je de stekker van de adapter van je notebook/laptop permanent in het stopcontact moet laten zitten. Veel beter is het om je notebook/laptop bijvoorbeeld in de trein te gebruiken en hem vervolgens op kantoor op te laden. Op die manier blijft de batterij in een goede conditie. Als je daarentegen op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook/laptop alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raadt ik je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang je de accu af en toe gebruikt kan het geen kwaad om de stekker in je laptop te laten zitten. Wees niet bang dat je daarmee de accu "overlaad" en daarmee beschadigt, moderne laptops sturen geen stroom meer naar de accu zodra de accu vol is. Als je een keer per maand de accu leeg maakt en weer oplaad maakt het verder weinig uit wat je doet.