Wat is een reden om een zip. bestand te maken inplaats van een exe. bestand?

Ik erger me soms wel eens aan zip. bestanden en snap niet waarom het geen exe. bestand is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (7)

dat komt door:

compressie: verkleinen van de ruimte die de gegevens in beslag nemen; het ZIP-bestand is kleiner dan de oorspronkelijke bestanden. Hiervoor wordt een variant van het LZW-algoritme gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt dus veel meer kwijt in een .zip bestand.

ZIP-bestanden worden vooral gebruikt op het DOS- en Windows-platform.

En als je uitpakt heb je gewoon je EXE bestand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke maar daarom klopt me antwoord nog wel.
Het kleinere formaat is het de beste reden en het overzichtelijk bij elkaar houden van veel bestanden is de tweede reden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergelijkt nu 2 compleet verschillende bestandsformaten. Een .exe is een programma extentie. .Zip is een complressie extentie. In zeer speciale gevalen kan een .exe hetzelfde als een.zip, namelijk bestanden decomprimeren. Dat heten dat 'self-extracting zip files'. Deze zijn specifiek bedoelt voor mensen die geen software hebben om .zip bestanden uit te pakken.

De reden waarom niet standaard .exe bestanden gemaakt worden zijn legio:

- Niet iedereen heeft de officiele winzip gekocht. En dan is het lastig om een zelf uitpakkende .zip te maken.
- .exe zip files kan je niet browsen met gewone decompressie software: je moet het hele bestand uitpakken om tot de files te komen
- .exe zip bestanden zin groter dan de .zip files
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn 2 verschillende dingen. Een zip is een programma om een bestand kleiner te maken zodat je hem kan mailen en dan minder ruimte in neemt. Als er exe achter een naam staat dan is dat een uitvoeringsprogramma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel software om een exe te maken van een zip bestand.
Zo een bestand pakt zichzelf uit.
Alleen, niemand wil een exe van je ontvangen. Exe's zijn doodeng. Niemand die bij zijn verstand is, voert een exe uit van onbekende herkomst. Hoe goed je ook beschermd bent door virusscanners. Mailservers laten ze ook in 99% van de gevallen niet door. Kortom, niet zo een goed idee, temeer omdat Windows tegenwoordig gewoon ZIP's kan uitpakken.
AWM
14 jaar geleden
Je bent erg onduidelijk met je vraag.
Bedoel je dat je een set documenten of foto's als zip of als exe bestand krijgt?
Dan is het verschil tussen de twee, dat de ontpakker is het exe bestand is bijgevoegd

Bedoel je, waarom ontvang je een zip bestand als het alleen een exe bestand omvar?
In dat geval is het probleem, dat je tegenwoordig geen exe bestand meer mag of kan verzenden. Firefox laate het niet toe, evenals de meeste firewalls. Ik probeer nog wel eens in dat geval de extensie te vervangen door .xxx, maar dat begrijpen de meeste mensen ook al niet, zelfs niet als je vertelt wat ze moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zip file is een ingepakt bestand wat je makkelijker kan versturen over het internet.
nu zal tgenwoordig de ruimte of grootte er minder toe doen.
maar scannner reageren nogal fel als je een exe bestand naar iemand stuurt hij wordt soms zelf geweigerd
wie zegt dat het geen virus is ?
een zip file zal nooit vanzelf starten en kan dus veilige gescand worden voordat je het open omdat er een extra stap tussen zit
capthavoc