Het idee achter elk toestenbord komt uit de tijd van de typmachine. Als je vaak twee toesten naast elkaar aansloeg ging hij vastlopen. Daarom zorgden ze dat toetsen op zo'n manier werden geplaatst dat die situatie het minst mogelijk voorkwam. Omdat elke taal andere woorden heeft was elk toetsenbord anders. Omdat de productie vaak in Amerika was, en mensen liever allemaal een gelijk toetsenbord hadden. Werd de US versie de standaard. De Nederlandse blijft echter wel bestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Nederlandse toetsenbordindeling stamt uit de tijd van de typemachine. Toen de eerste computers verschenen was het niet meer dan logisch om dezelfde indeling te gebruiken.

Omdat de VS-internationaal-variant makkelijker verkrijgbaar was omdat deze in grotere hoeveelheden geproduceerd werden, is deze langzamerhand de standaard geworden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor Nederland is er geen specifiek aparte toetsenbord indeling en gebruiken we het gewone QWERTY toetsenbord wat ook in Engeland en de VS standaard gebruikt wordt.

Hierdoor wordt het toetsenbord door de computer dan ook herkent als zijn de een VS bord. en zal zich telkens automatisch overschakelen.

In België wordt wel een ander toetsenbord gebruikt, dit is voornamelijk voor de Franstalige makkelijker, zij gebruiken het AZERTY bord, ook Duitsland heeft haar eigen toetsenbord QWERTZ en Italië QZERTY..

Er is de laatste jaren een ander toetsenbord in opkomst dat veel in gebruik is bij programmeurs: Dvorak Simplified Keyboard