Hoe maak ik een C.S.V. bestand aan? i.c.m: lees toelichting!

Ik probeer een adressenbestand van Casema naar gmail te verzenden. Ik weet, dat daar een "knop" voor is, en die heb ik twee weken gelden al aangeklikt. Toen was de boodschap: dit kan 48 uur duren.

Er gebeurt echter niets, en bij zoeken op google krijg ik als antwoord: maak een C.S.V. bestand aan.

Maar: hoe, wat, en vervolgens: wat moet ik dan doen?

Digibeet, hè, dus kan iemand me in stappen vertellen?
Dank voor het meedenken!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is, denk ik, wat onduidelijkheid over wat je precies wilt. Ik begrijp dat je een e-mailprogramma (Outlook, Outlook Express of Windows Mail) gebruikt en de e-mailadressen uit dat programma wilt overzetten naar Gmail. Als dat zo is moet je inderdaad eerst een CSV-bestand maken van die e-mailadressen. Daarvoor open je het e-mailprogramma (Outlook, Express of Windows Mail), ga je naar Bestand en klik je op 'Importeren en exporteren'. Selecteer 'Naar een bestand exporteren' en klik op Volgende. Klik op 'Door lijstscheidingstekens gescheiden waarden' en klik op Volgende. Klik in de mappenlijst op de map Contactpersonen en klik vervolgens op Volgende. Blader naar de map waarin je de contactpersonen wilt opslaan als CSV-bestand of maak een nieuwe map aan, b.v. op je bureaublad. Typ een naam voor het geëxporteerde bestand en klik op OK. Klik op Volgende en daarna op Voltooien. Nu staan alle e-mailadressen in een CSV-bestand. Vervolgens kun je die weer importeren in Gmail. Meld je aan bij Gmail en klik vervolgens boven aan de pagina op Gmail > Contacten. Nu wordt een nieuw venster geopend (zie afbeelding). Klik vervolgens op 'Meer' en dan op Importeren. Via de knop 'Bladeren' ga je op zoek naar het CSV-bestand dat je zojuist op je eigen pc hebt opgeslagen. Klik nu op Importeren. De e-mailadressen van Casema die eerst in Outlook (Express) of Windows Mail stonden, staan nu ook in Gmail.

Bronnen:
http://support.google.com/mail/answer/14024

Dan heb je hopelijk dat adresbestand al wel in Excel staan. Zo niet, dan moet je dat eerst aanmaken. Zodra je het hebt opgeslagen moet je het nog een keer opslaan, maar dan de extensie wijzigen. Je klikt linksboven op Bestand, kiest dan voor Opslaan als, en wijzigt in het keuzerijtje Excel naar CSV (gescheiden door lijstscheidingsteken). Nu is die lijst zodanig opgemaakt dat de gegevens kunnen worden verwerkt in een geautomatiseerd bestand. Toegevoegd na 43 minuten: Ergens op jouw computer staat een adresbestand. Dat moet je Exporteren, om het van Casema naar Gmail te krijgen. Bij dat Casemabestand moet een knop zitten die Exporteren heet. Als ik dat doe bij mijn Windows Contactpersonen, dan krijg ik gelijk al de mogelijkheid om te kiezen voor CSV (tekstbestand met door komma's gescheiden waarden). [p.s. Cryofiel: die tekst staat hier letterlijk, het is niet dat IK schrijf dat de waarden door komma's moeten worden gescheiden!]

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100