Hoe maak ik een C.S.V. bestand aan? i.c.m: lees toelichting!

Ik probeer een adressenbestand van Casema naar gmail te verzenden. Ik weet, dat daar een "knop" voor is, en die heb ik twee weken gelden al aangeklikt. Toen was de boodschap: dit kan 48 uur duren.

Er gebeurt echter niets, en bij zoeken op google krijg ik als antwoord: maak een C.S.V. bestand aan.

Maar: hoe, wat, en vervolgens: wat moet ik dan doen?

Digibeet, hè, dus kan iemand me in stappen vertellen?
Dank voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Er is, denk ik, wat onduidelijkheid over wat je precies wilt. Ik begrijp dat je een e-mailprogramma (Outlook, Outlook Express of Windows Mail) gebruikt en de e-mailadressen uit dat programma wilt overzetten naar Gmail. Als dat zo is moet je inderdaad eerst een CSV-bestand maken van die e-mailadressen.

Daarvoor open je het e-mailprogramma (Outlook, Express of Windows Mail), ga je naar Bestand en klik je op 'Importeren en exporteren'. Selecteer 'Naar een bestand exporteren' en klik op Volgende.
Klik op 'Door lijstscheidingstekens gescheiden waarden' en klik op Volgende.
Klik in de mappenlijst op de map Contactpersonen en klik vervolgens op Volgende.
Blader naar de map waarin je de contactpersonen wilt opslaan als CSV-bestand of maak een nieuwe map aan, b.v. op je bureaublad.
Typ een naam voor het geëxporteerde bestand en klik op OK.
Klik op Volgende en daarna op Voltooien.

Nu staan alle e-mailadressen in een CSV-bestand.

Vervolgens kun je die weer importeren in Gmail.
Meld je aan bij Gmail en klik vervolgens boven aan de pagina op Gmail > Contacten.
Nu wordt een nieuw venster geopend (zie afbeelding). Klik vervolgens op 'Meer' en dan op Importeren. Via de knop 'Bladeren' ga je op zoek naar het CSV-bestand dat je zojuist op je eigen pc hebt opgeslagen.
Klik nu op Importeren. De e-mailadressen van Casema die eerst in Outlook (Express) of Windows Mail stonden, staan nu ook in Gmail.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan heb je hopelijk dat adresbestand al wel in Excel staan. Zo niet, dan moet je dat eerst aanmaken. Zodra je het hebt opgeslagen moet je het nog een keer opslaan, maar dan de extensie wijzigen. Je klikt linksboven op Bestand, kiest dan voor Opslaan als, en wijzigt in het keuzerijtje Excel naar CSV (gescheiden door lijstscheidingsteken). Nu is die lijst zodanig opgemaakt dat de gegevens kunnen worden verwerkt in een geautomatiseerd bestand.

Toegevoegd na 43 minuten:
Ergens op jouw computer staat een adresbestand. Dat moet je Exporteren, om het van Casema naar Gmail te krijgen. Bij dat Casemabestand moet een knop zitten die Exporteren heet. Als ik dat doe bij mijn Windows Contactpersonen, dan krijg ik gelijk al de mogelijkheid om te kiezen voor CSV (tekstbestand met door komma's gescheiden waarden).
[p.s. Cryofiel: die tekst staat hier letterlijk, het is niet dat IK schrijf dat de waarden door komma's moeten worden gescheiden!]
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat werkt niet altijd zomaar. De Nederlandse Excel wil nog wel eens een puntkomma als scheidingsteken gebruiken. Amerikaanse websites accepteren vaak alleen maar komma's als lijstscheidingsteken. Je zult dus de puntkomma's in komma's moeten veranderen. Dat kan bijvoorbeeld met Kladblok. Je kunt ook eerst in het Configuratiescherm het lijstscheidingsteken veranderen van puntkomma in komma, en dan pas het CSV-bestand maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, sorry, maar bij jullie antwoorden duizelt het me. Bestand in Excel?
Ik ben een échte digibeet, dus als jullie ervan uitgaan dat ik al weet hoe ik een Excel bestand moet maken, zit het gebrek aan kennis me al wat eerder. Ik hoop dat jullie me toch kunnen helpen, maar dan op een wat lager niveau? Dank, beiden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor origineel bestand heb je dat zo groot is? Je hebt inderdaad excel of de gratis variant Libre Office nodig om een csv bestand te maken. Als we weten wat voor type bestand je hebt kunnen we je verder helpen. En je kunt niks naar gmail sturen, je kunt hoogstens een email met een bijlage (die blijkbaar te groot is) met gmail versturen.
Amadea
11 jaar geleden
Eigenlijk denk ik dat Bril bedoelt dat zij haar e-mailadressen naar Gmail wil importeren. En dat kan met Windows zo eenvoudig als ik in mijn aanvulling beschrijf. Maar ik weet niet hoe dat in Casema gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik denk niet dat mijn bestand zo groot is, maar ik snap het hele proces niet, vanaf mijn originele vraag.
Ik voel me net een kleuter, die losgelaten wordt in groep 3.
Alle letters ken ik, maar wat moet ik nu ermee?
Deze zin: Ergens op jouw computer staat een adresbestand. Dat moet je Exporteren, om het van Casema naar Gmail te krijgen. daar snap ik het al niet meer.