Wat te doen aan een trage computer?

Ik heb de hardeschijf al laten defragmenteren (sterker nog, dat doet ie automatisch iedere week) en veel onnodige zaken eraf gegooid.
Dit helpt echter niet. Af en toe loopt hij zelfs helemaal vast en moet ik opnieuw opstarten.
Het lijkt ondertussen of hij met de dag trager wordt. Eer een programma of site gestart is...
Wat kan ik hier zelf aan doen? Ik weet dat ik hem ook kan wegbrengen, en ik heb ook zo'n computermannetje, maar dat kost altijd geld...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
capthavoc
14 jaar geleden
het is wel handig te weten wat voor pc je hebt
welke windows versie hoeveel geheugen hoe groot is je harde schijf enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er activiteit in de pc als je niets doet? Zo ja dan is de pc gekaapt om er b.v. op afstand mee te spammen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, wat voor pc... Hij is een jaar of 2,5 oud. Toen een van de nieuwste.
Windows Vista, 300 gig harde schijf.
Verder weet ik er niet zo veel van. Waar kan ik die gegevens vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit trouwens de nieuwst mcAfee op, dus volgens mij zou hij goed beveiligd moeten zijn tegen dergelijke praktijken. Of ben ik nu te naïef?
capthavoc
14 jaar geleden
misschien moet je even kijken of je macafee niet op constant scannen staat dat is wat anders dan de bescherming. wellicht staat er ook een geplande scan maar zet je de pc juist niet aan op die tijd en dus lan hij de scan niet afmaken
ik zelf maak alleen maar gebruik van een scan als ik vermoed dat er iets is binnengekomen dat niet klopt.
maar ik ga er eigenlijk vanuit dat als de bescherming hem binnenlaat dat er nix aan de hand is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een klein beetje naïef... ;-) ...1 scanner/firewall pakt nooit alles. Waarschijnlijk heb je er een besmetting op zitten. Probeer als eerst een Malwarebytes te draaien, die vind bijna altijd wel 'wat'. http://malwarebytes.nl/download_malwarebytes.php (link verwijst door)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima advies, CGvbB! Maar wel te duur voor Dounja, in dit geval.

Antwoorden (16)

tsja.. Opnieuw installeren versnelt de boel altijd een boel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Controleer of je spyware op je pc hebt. Je kunt gratis programma`s van het Internet downloaden om je pc mee te controleren. Bijvoorbeeld: HitmanPro.

Verder kun je een externe harddisk aansluiten en daar je bestanden (foto`s, muziek etc op zetten), om de schijf met je besturingsprogramma te ontlasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een schijf controle laten doen.

Klik op deze computer, dan zie je de C schijf enz. Daar met rechtermuisknop klikken en onder extra; schijfcontole, fouten opsporen en herstellen aanvinken.

Pc moet opnieuw worden opgestart en dan pas voert hij dat programma uit. Wanneer je dit nog nooit heb gedaan, duurt dit erg lang en raad ik je aan om het te doen als je uitgespeeld.......niet meer druk op deze site bent....
Ik doe het voor ik naar bed ga en dan staat het de hele nacht aan.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Van te voren verwijder ik altijd alle internet bestanden, geschiedenis enz, weet je hoe dit moet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb het probleem ook gehad.
toen ik vervolgens extra geheugenbalkjes er bij in had gezet was het probleem opgelost...
let wel op; er zijn verschillende slots,dus bekijk je hardeschijf eerst voordat je ze koopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kunnen zware progamma's die je installeert je computer enorm vertragen.
Er is gewoon te veel rekenwerk voor nodig om deze progamma's lekker te laten lopen.
Waarschijnlijk heeft jouw pc daar moeite mee.
Het beste is om Windows er op nieuw op te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windows er af, Linux er op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien kan je hier wat mee

http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/Techniek/windows_sneller_maken.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Radikaal maar effektief: een back up maken van al je persoonlijke bestanden en de schijf formatteren. Daarna het besturingsprogramma en de software en de back up weer erop en terug zetten.
Mogelijk zit er veel registervervuiling in. Er zijn diverse programma's die het register schoonmaken kunnen. Ook zijn er diverse programma's in de handel die de PC sneller maken. Sites waar je onafhankelijke info verkrijgen kunt bijvoorbeeld: SchoonePC en Heisse Online en de zeer uitgebreide markt commerciele computermagazines.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je de oude "Systeemherstelpunten" al eens verwijderd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoeld,als je systeemherstel doet?
Ik heb dit ook wel eens gedaan,maar hoe verwijder je die?
-Zolang je nog minimaal een paar GB vrije schijfruimte hebt, heeft 't geen zin om slechts bestanden eraf te gooien. Daar wordt de PC niks sneller van. Geen PC wordt sneller als je je bijv. 10GB vrij hebt, en je 30GB aan films weggooit om 40GB vrij te krijgen.
-Defragmenteren kan alleen in 't allerslechtste geval zorgen voor een vertraging van ±15% van de snelheid (gegeven van Microsoft zelf). Maar over 't algemeen helpt 't geen bal, dit in tegenstelling tot wat vaak wordt (werd) beweerd.

Het punt is: er draaien teveel programma's op de 'achtergrond' (mogelijk ook malware).
Recent heb ik bij een kennis 77 overbodige zaken op de achtergrond uitgeschakeld! Geen wonder dat ie steeds vastliep (als 't Windows is, dan).

Probeer eerst eens:
1. Start
2. Uitvoeren
3. msconfig {enter}
4. Opstarten
5. Alles uitvinken en herstarten. Aanzetten kan altijd eenvoudig weer.
Dan: services uischakelen:
1. Start
2. Uitvoeren
3. services.msc {enter}
4. Hier zie je een waslijst aan zaken die standaard aan staat. Vele zaken zijn niet nodig. Dit vereist kennis en ervaring of veel gogoogel, en is sterk afhankelijk van wat je met die PC wilt doen. Sommige zaken mag je niet uitschakelen. Wil je al die zaken aan hebben staan: dan kan je nog trachten er meer geheugen in te doen. Helpt dat niet: is de PC oud maar wil je toch moderne programma's draaien: dan moet je toch al gauw denken aan een nieuwe PC. Met minstens twee harddisks om e.e.a. te versnellen.

Advies: als je programma's installeert: altijd aangepaste setup kiezen, en _alleen_ die componenten van de software installeren waarvan je _weet_ dat je ze nodig hebt. Veel zaken komen in bovengenoemde lijstjes te staan, als je gewoon standaard- of volledige setup kiest.
Achteraf extra zaken installeren kan altijd nog.

Advies2: pak de snelste virusscanner: NOD32. Gooi de ander virusscanner er af.

Advies3: installeer de firewall NetLimiter2.

Advies4: check de PC op malware via bijv. www.pandasoftware.com/activescan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens tijdelijke internet bestanden te verwijderen. Wat die kunnen ook traagheid veroorzaken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook helpt is een nieuwe geheugen kaart of video kaart en anders een nieuwe kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor dat laatste advies. Denk je dat wanneer ik op mijn computermannetje wil besparen dat ik dan geld heb voor een nieuwe computer???
Een extra geheugenkaart helpt ook erg.
Ik kreeg een computer van iemand, en hij was heel traag. Extra geheugen erbij, en hij ging opeens heel veel sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd handig: systeembestanden van winXP defragmenteren bij opstarten (eenmalig is voldoende): http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897426.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer TuneUp utilities eens, dat is echt een super programma om veel geheugenruimte te winnen en schijf problemen op te lossen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een goede virus bescherming hebt (je moet het een en ander uitsluiten aan de mogelijke problemen ), kun je er een programma als registry mechanic erop los laten. Dit is gratis te downloaden, alleen lost het de ca. eerste 100 problemen op. Daarna moet het kopen om de rest op te lossen. Het programma kost ca. 20 euro en mag gebruikt worden op in totaal drie pc's. Heb je echt honderden fouten kan deze software je helpen het systeem weer op snelheid te krijgen, zonder dat je een nieuwe instal moet doen met alle gevolgen van dien.